Обсъжда се идеята за нова зона за паркиране в столицата в Студентски град. Идеята се дискутира между кмета на Студентския град и Центъра за градска мобилност. Мнението е, че е нужен контрол и тук.
Зоните, които ще бъдат въведени няма да бъдат платени - сини или зелени, както в центъра. Вероятно експериментално ще се приложи новата жълта зона. Засега тя е въведена само пред Трета градска болница и все се наблюдава ефекта от нея.
Жълтата зона е безплатна и тя се контролира от така наречениет паяци и нарушителите са репатрират на момента. Предстои да бъде обсъдено въвеждането на жълти зони и около други важни институции и учреждения, до които достъпа е ограничен от спрени автомобили.
В същото време родители влязоха в задочен сблъсък в паяците. В сигнал до bTV те обвиниха центъра за градска мобилност, че им организира хайки пред училищата. Дебнат ги в минутите докато качат децата си до класните стаи и им поставя скоби. Те искат гратисен период
Родители се оплакват, че екипите на ценътра на градска мобилност ги дебнат и ги санкционират за краткото време в което качват децата си до класните стаи. Стела е една от потърпевшите. Всяка сутрин кара сина до училище и го изпраща до класната стая. Спира в зелената зона отпред, защото няма къде другаде.
„Ние правим нарушение, не пускаме смс буквално за 1-2 минути да си оставим децата в училище и търгваме, миналата седмица колата ми беше закопчана със скоба”, оплаква се Стела.
Други родител потвърди, че ги дебнат. „Случвало ми се е преди месец, забавил съм се 10 минути и за тия 10 минути бяха сложили скоба”.
Родителите предлагат да им се даде гратисен период сутрин и вечер, когато взимат децата си.
Стела обясни, че така искат спокойно да си карат децата без да се чувстват като престъпници.
От центъра за градска мобилност са запознати с възраженията и предложенията на родителите. И отирчат да има хайка за родители пред училищата. Тя определят обаче искането на родителите като несъстоятелно. Училищата с платени зони били с различен начален и краен час на учебните занятия. Ако въведе гратисен период, удобен за всички тях, то това би довело до хаос.
„Как ще се идентифицира един автомобил. Дали той е на родител, който го е оставил, за да заведе детето си на училище, от един друг автомобил, защото вярвайте ми ще се появят граждани, които ще се възползват от тази привилегия без да имат деца. Така че ефектът няма да бъде желаният от родителите”, обясни Румяна Милова, ръководител на поделение "Паркиране и мобилност" в Център за градска мобилност.
Във Варна например няма зони за паркиране пред училищата. Родителите признават, че често нарушават закона, като спират както им е удобно.
„Ами нарушаваш, щото няма как. Всеки бърза, все пак сме и на работа после, нали. Не може да стане, няма как", обясни Емил Калъчев.
Санкции, обаче няма. Там не боравят със скоби, а паяците са само два. Вдигат само при драстични нарушения. Такива според старши инспектор Димитър Алтов са спорания върху пътни маркировки, в кръстовища, върху пешеходни пътеки.
Искането на родителите в София вече е стигнало до столичния кмет Йорданка Фандъкова, от която очакват да бъде арбитър в спора й с паяците.
От Центъра за градска мобилност коментират, че почти на половина са намалели потребителите на синя зона последните месеци. Иначе - всеки ден 350 шофьори - нарушители попадат в капана на скобите. А 10-на си взимат колата от наказателен паркинг, след репартирането й с паяк. От центъра за градска мобилност отбелязват приятна тенденция за по-добра дисциплина сред шофьорите. Дали това е така, обаче ще покажат цифрите. И по-точно постъпления в бюджета на институцията. Приходите ще станат ясни до дни.