От края на 2023 година Столичната община въвежда нискоемисионни зони в София.

„На практика автомобилите, които не отговарят на определени екологични показатели, а това са бензинови автомобили, произведени преди 1996 г. и дизелови преди 2002 година, няма да могат да влизат в определени случаи в централната градска част. Естествено, тези с по-екологичните автомобили няма да имат такива ограничения. 32.50 Това са първите нискоемисионни зони в България, които ние въвеждаме“, заяви заместник-кметът „Финанси и здравеопазване“ в Столична община Дончо Барбалов.

А целта е подобряване на качеството на въздуха чрез намаляване на вредните емисии и стимулиране на използването на градския транспорт.

„Основните източници на тези емисии са моторните превозни средства и битовото горене. С регулацията от СОС се адресират и двата проблем“, добави Барбалов.

Въвеждането на зоните следва международните стандарти и утвърдената практика в Европа.

„Вече над 300 града в Европа прилагат подобен вид нискоемисионни зони. 51.37 В случая на София се предвижда това да бъде именно в периода, в който столицата има затруднения с чистотата на атмосферния въздух, а именно зимата. Тогава отоплението и транспорта заедно генерират фини прахови частици, предизвиквайки дни с тяхното повишаване. Безспорно в Европа има ефект всички си даваме сметка, че като спрем автомобили, които бълват, образно казано черни кълба дим след себе си, това ще доведе и до намаляване на замърсяването на въздуха“, заяви зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС Зафир Зарков.

Нарушителите ще бъдат глобявани автоматично, чрез специално създадена система, която разчита номерата на автомобилите и изпраща санкциите.

„Камерите снимат непрекъснато, пълнят една база данни и след това идва филтъра за екологичната категория. Информацията се записва на сървърите на системата, като впоследствие се извършва филтрация на всички засечени автомобили и по този начин се отсяват всъщност само нарушителите. И така системата вече ги идентифицира като нарушители и налага съответно санкцията“, допълни директорът на дирекция "Управление и анализ на трафика" Димитър Петров.

Ограниченията влизат в сила от 1 декември 2023 година до 28 февруари следващата година за автомобилите с първа група екологична категория. А от декември 2024 до края на февруари 2025 година рестрикциите ще обхванат и следващата втора група замърсяващи превозни средства.