В България има недостиг на заварчици, стругари, асансьорни техници, съобщи министърът на образованието Анелия Клисарова, след като правителството прие по-рано Национална стратегия за учене през целия живот 2014-2020 г.

Стратегията е насочена към предучилищната подготовка, общото училищно образование, професионалното образование и обучение, висшето образование, продължаващото обучение за възрастни, валидирането на резултати от неформално обучение и самостоятелно учене.

Стратегията за учене през целия живот отчита новите цели и обхват на ученето, групите учещи, доставчиците, методите за учене и преподаване. Тя е стъпка в борбата с високата безработица, недостига на работници с необходима квалификация и бавния икономически растеж.

Основните принципи на стратегията са свързани с повишаване на качеството на образованието и обучението, равен достъп до учене през целия живот, както и образование и обучение, съобразени с икономиката и пазара на труда.

В тази връзка до месец ще има обобщени данни за търсените специалисти на пазара на труда. Както Анелия Клисарова съобщи преди ден, въз основа на тази статистика ще бъдат посочени защитени професии, които не са особено популярни, но са важни за развитието на обществото. Обучението по тях ще се осъществява с подкрепата на държавата и бизнеса.

„Стратегията е изключително важна за да постигнем интелигентен, приобщаващ и устойчив растеж”, коментира образователният министър и напомни, че данните на Евростат за 2012 г. показват, че едва 1,5% от населението на възраст между 25-64 години е участвало във формално и неформално образование, т.е. е използвало възможността за учене през целия живот.

В развитите европейски страни този процент варира между 10 и 18%, а в някои страни достига и над 30%. „Целта ни до 2020 г. е този процент да достигне до 7-8%”, обясни Анелия Клисарова.

Един от конкретните резултати, поставени като цел в Стратегията, е повишаването на дела на обхванатите в предучилищно възпитание и подготовка на деца от четиригодишна възраст до постъпване в първи клас от 87,8 на сто през 2012 г. на 90 на сто през 2020 г. Друг приоритет е намаляване на преждевременно напусналите образователната система от 12,5 на сто на под 11 на сто.
Финансирането на изпълнението на стратегията ще се осъществява със средства на държавния бюджет, на европейските фондове и на програмата на Европейския съюз „Еразъм+", както и чрез дарения, спонсорство и други източници.