Спор между министъра на транспорта Георги Гвоздейков и бившия вицепремиер и министър на транспорта в служебното правителство Христо Алексиев заради медицинската помощ по въздух.

„Всичко е готово след подписване на договора България да има спешна медицинска помощ по въздух в рамките на месец или два максимум. Изгубихме месец да го коментираме това. Бих помолил настоящото правителство да провери фактическата обстановка в момента, защото аз си мисля, че те не са се запознали какво е направено“, каза в „Тази събота“ Алексиев.

„Самият министър Гвоздейков потвърди, че има пет готови площадки. Лицензирането им може да стане в рамките на седмици. Защо трябва да чакаме да има 12 площадки и да дойдат хеликоптерите 2026 година?“, коментира бившият вицепремиер.

„В нашата поръчка беше заложено обучение на шест български пилоти и обучение на медицинските екипи в реални условия – в хеликоптера. Имаме базите за домуване на хеликоптерите, имаме площадките, имаме и този договор – хеликоптери с пълни екипажи, които ще обучават нашите пилоти за нашите хеликоптери, които ще дойдат през 2026 г. Ние казваме на хората – не, нека да чакаме 2026 г.“, каза още Алексиев.

Последва и коментар от министъра на транспорта Георги Гвоздейков след интервюто на Алексиев пред bTV. След като е толкова загрижен да има хеликоптери, дължи отговори, написа във Фейсбук той.

Гвоздейков приложи и списък с въпроси:

  • Защо закри проекта България Хели Мед Сървиз и изхвърли труда на експертите в кофата, след като осигуриха първият хеликоптер, за да стартира дейността по HEMS още през месец май?
  • Защо е обявил процедура по ОП за доставка на УСЛУГА и я възлага на външен изпълнител (аутсорсинг), а не обявява ОП за осигуряване на два хеликоптера на "Сух лизинг" (Под наем без екипаж) при положение, че имаме поне осем подготвени пилота и България получава безвъзмездно финансиране по НПВУ за покупка на 6 броя нови хеликоптера и изграждане на системата HEMS, за да извършва тази услуга?
  • Защо говори неистини, например за обучение на пилоти, като договорът е публичен и всеки може да го прочете в портала на АОП и в него няма клауза за обучение на български пилоти?

„Политическо лицемерие е да говориш за ценността на човешкия живот, когато преди подписване на договор за придобиване на хеликоптер с български пилоти на цена от 2,5 млн. лева с включени всички разходи за експлоатация за една година закриваш България Хели Мед Сървиз“, коментира Гвоздейков.

Георги Гвоздейков
Снимка: БГНЕС

„И след това с грижа за човешкия живот от парите на данъкоплатците, за които си загрижен, правиш поръчка за 18 млн. лева, възлагаш я на чужда фирма с чужди пилоти без включено обучение на български екипажи. Г-н Алексиев, Разликата са едни 8 млн. лева на данъкоплатците, които можем да инвестираме в ефективност, човешки фактор, да проведем обучения на медицински и летателни екипажи, да подсигурим нови услуги в транспорта, да подобрим реални проблемни участъци в инфраструктурата. Цената и условията, които сте заложили в този договор не спасява животи", пише още той.

„С г-н Гвоздейков явно имаме ценностни, концептуални и принципни различия, затова по тази тема няма да влизам в излишни дискусии. Вече изразих моето мнение. Но не мога да остана безразличен, когато ме обвиняват, че казвам „неистини“ и особено хора, които явно не са запознати с цялостната документация и фактически обстоятелства“, посочи в позиция на бившия вицепремиер и министър на транспорта Алексиев, изпратена до bTV.

Христо Алексиев

„Офертата на избрания изпълнител за спешна медицинска помощ по въздух е неразделна част от договора, съгласно Закона за обществените поръчки и там изрично е записано, че изпълнителят ще обучи шест броя български пилоти. Съвсем коректно се погрижих цялата информация по документацията да е налична в Министерство на транспорта и съобщенията, просто някой трябва да се запознае с нея. Оставам с впечатление, че г-н Гвоздейков иска да изпрати спешната медицинска помощ по въздух в далечното бъдеще. Човешкият живот няма цени и отлагането на ХЕМС не прави чест на никое българско управление“, посочва още той.