Авиационната бомба, която беше намерена при изкопните работи за метрото вчера при Военната академия, е от Втората световна война.
Експертите я определят като осколочно-фугасна авиационна бомба с тегло 227 кг или 500 паунда, от които близо 100 кг са взривното вещество тротил.
Бомбата е дълга 1,20 м и с диаметър 50 см. Тя е била особено опасна, защото е била с двата си взриватели. Според авиационни експерти боеприпасът е бил пуснат от бомбардировачи B-24 „Либерейтър” или от бомбардировач Б-17 „Летяща крепост”, като възможните дати са 10 януари или 30 март 1944 г. - датите с най-масираните въздушни удари по София.
Точно в 11 ч. днес авиационна бомба, пусната над София преди 74 години, експлодира. Поразяващото ѝ действие е в радиус от 50 до 70 м.
„Оказа се, че след толкова години това, което беше направено да убива хора, сработи перфектно”, разказа началникът на сектор „Подготовка на инженерните формирования” в командването на Сухопътните войски – полк. Йордан Йорданов.
Според специалиста по авиационна история проф. Димитър Недялков над София са хвърлени общо 30 хиляди бомби. В най-масираните удари са участвали едновременно по 280 бомбардировачи на съюзниците.
„За конкретния ден 750 човека са загинали и горе-долу толкова са ранените. Огромно количество сгради са разрушени, тъй като са бомбардирани жилищни квартали и това предизвиква решението да се започне масово изселване на населението от пределите на столицата. Над 300 хиляди напускат да се спасят”, обясни полк. проф. Димитър Недялков, който е началник на катедра ВВС и ПВО във Военната Академия.
Най-рискованата част за сапьорите при взривяването на боеприпаса е било преместването и подготовката му за детонацията, обясни командирът на взвода ст. лейтенант Александър Цветков: „Рискът е в това, че от статичното електричество, което се получава от движението на тялото и дрехите, може да подаде искра, която да задейства този тротил, който си сложил върху боеприпаса. Това е рискът при самото снаждане на кабелите”, поясни Цветков.
На въпрос какво го мотивира да рискува живота си отговори: „За всяко нещо си трябва човек всеки помага на обществото с каквото може моята професия е тази”.
Сапьорите са категорични - ако се натъкнете на подобна находка, не я докосвайте и сигнализирайте властите.