Основната грешка на българските шофьори е неволното движение с превишена скорост. Това показва индексът за безопасно шофиране, който се прави за първи път и показва самооценката на водачите.

За това, че през последната година са карали със скорост над разрешената, признават близо 36% от шофьорите.

Тази тяхна грешка обаче си има цена - статистиката на пътната полиция отчита, че около 30% от произшествията са заради висока или несъобразена скорост. Резултатите са трагични – 228 загинали, ранените са много повече.

Въпреки че се старае да кара по правилата, Петя Дойчева признава, че е сред шофьорите, които се увличат по скоростта. „Най-често на извънградско с добро настроение и увеличена музика”, посочва тя.

Скоростта обаче свива времето за реакция. В дъждовни дни като днешния овладяването на колата е предизвикателство. Уплахата влошава положението.

Васил Жеков, който е инструктор по безопасно шофиране, коментира, че паникьосването предизвиква най-голямата грешка -  скачането на спирачката. „Така колата не стига, че губи сцепление, а и ние допринасяме да направи „камшици” след локвата и колата почва да се движи от едната на другата страна.”

Друга основна грешка на шофьорите е неправилният избор на маршрут. Това се случва на всеки четвърти водач, който после попада в задръстване. Така губи време и нерви – на пръв поглед безобидно провинение. „Неговите действия стават по-нервни и по-резки, което е предпоставка за произшествия”, обясни Лазар Георгиев, организатор на проекта „Индекс за безопасно шофиране.”

Преподавателите по безопасно шофиране отчитат още, че колкото повече стаж има зад волана един водач, толкова по-склонен е да натиска рязко газта.

Според експертите шофьорите допускат и още една грешка – мислят си, че контролират изцяло автомобила.