Над 111 000 десетокласници и седмокласници се явиха днес на Национално външно оценяване. В Министерството на образованието беше изтеглен изпитен Вариант 1.
Още миналата година трябваше да се проведе за пръв път оценяването на учениците след 10. клас, но беше отменено заради пандемията.
Този петък е изпитът по математика.
На 17 юни ще бъде оценяването по чужд език, участието в което е по желание.
От десетокласниците карантинирани са 50 ученици, а след седмокласниците – 16, съобщи зам.-министърът на образованието Мария Гайдарова.
Десетокласниците започнаха да пишат в 8 ч., а час по-късно започна и изпитът на седмокласниците.
Изпитът в седми клас е в две части. В първата част в рамките на един час учениците решават тест от 25 задачи, сред които 18 са с избираем отговор, шест - с кратък свободен отговор и една - с разширен свободен отговор. През втората част в рамките на 90 минути седмокласниците пишат подробен преразказ с дидактическа задача върху неизучавана художествена творба. Тази година им се падна разказа „Череши“ от Захари Карабашлиев.
На изпита след 10. клас се явиха над 50 000 ученици. Той продължи час и половина.
За това време те трябваше да се справят с тест от 23 задачи, сред които 14 с избираем отговор и шест с кратък свободен отговор. Имаше задачи за редактиране, формулиране на теза по зададена тема. Изпитът включва и създаване на кратък текст в жанр, изучаван в първи гимназиален етап.
Срокът за обявяване на резултатите от всички изпити от националните външни оценявания е 28 юни 2021 г.
Организацията на изпита
Учениците се допускаха в изпитните зали с маски и срещу документ за самоличност. Изискваше се всеки да носи със себе си прозрачен плик, в който да сложи личните си вещи.
Противоепидемичните мерки не разрешаваха повече от 10 деца в стая.
За десетокласниците външното оценяване по български език, литература и математика е задължително.
Оценките ще послужат само на ученици от обединени училища, за да могат да кандидатстват за допълнителен държавен планов прием.
Резултатите ще послужат на МОН в качеството на анализ: „Да имаме на национално, регионално, училищно ниво ориентири за политики, за това как да подобряваме качеството на образованието“, обясни Гайдарова.