МОН ще проследи финансовото състояние на всички училища, детски градини и центрове при новите условия – увеличен бюджет от 1 април 2022 г. и намалени разходи след края на зимния сезон.

При необходимост от допълнителни средства въпросът ще бъде обсъден в рамките на актуализацията на бюджета, която предстои в средата на годината, посочват от просветното министерство.

Вчера от Съюза на работодателите в системата на народната просвета алармираха за риск от затваряне на училища и детски градини, ако парите за ток, гориво и издръжка на училищата не бъдат увеличени. От там настояха държавните субсидии за издръжка на училищата и детските градини да бъдат увеличени.

Днес от МОН представиха данните от 3995 училища и други образователни институции пред членовете на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. 

Близо 72% от педагогическите специалисти са с увеличени заплати още от април, а останалите ще ги договорят по-късно, но считано от 1 април. 87% от училищата, детските градини и образователните центрове, които са вдигнали възнагражденията, са достигнали среден ръст от 12,3% и дори са надхвърлили стойностите, договорени в Колективния трудов договор между социалните партньори и МОН. С над 13% са нараснали заплатите в 170 институции.

Общо 305 институции не са решили с колко ще бъдат вдигнати заплатите, защото още нямат утвърден бюджет с решение на съответната община или очакват изменението в Наредба 4 от 2017 г. за нормиране и заплащане на труда, което да отрази новите минимални размери на основните месечни работни заплати на педагогическите специалисти. Проектът на промяната беше публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН. Бележки и предложения се приемаха до 28 април. Предстои документът да бъде обнародван в „Държавен вестник“.

Едва половин процент от образователните институции към момента не планират увеличение на заплатите поради липса на достатъчно средства. МОН ще провери дали са достигнати договорените минимални индивидуални работни заплати във всяка от тях, ще анализира проблемите там, където ги има, и ще търси решение съвместно с училищните ръководства и общините.

Всички повишения на работните заплати ще бъдат изчислени със задна дата от 1 април, независимо кога ще се случат.