Министерството на образованието призна, че условието в спорната 17 задача от изпита на седмокласниците по български език и литература е „неуместно”.

Учители сигнализираха, че въпросът е объркал част от учениците.

17-та задача изисква от учениците да открият 14 грешки в даден текст. Много деца обаче намират допълнителна грешка.

Спорът идва от изписването на „лесно преносима” като една или две думи, когато се отнася за бутилка. 

Казусът предизвика спор сред езиковедите, които не са единодушни.

От Института за Български език към БАН подкрепят позицията на министерството, че са две думи. От просветното ведомството обявиха, че ще дадат точка и за двата отговора.

„Това е неуместен текст. За съжаление не сме застраховани. Ще потърся отговорност на съответния служител. Въпросите са много голям брой, много малко хора могат предварително да ги видят, да ги преценят, да ги проверят, заради конфиденциалността на изпитните материали”, каза просветният министър Красимир Вълчев.

Вижте целия коментар на министъра:

– Г-н министър, езиковедите не са на едно мнение за начина на изписване на думата „леснопреносим”. Изобщо как попадна тя в условието на задачата?

– Няма грешка, няма ощетени. Има неуместни думи в условието от гледна точка на нивото на трудност. Впрочем езиковедите са категорични, че може и по двата начина да бъде изписана – и като една дума, и разделно като словосъчетание от наречие и прилагателно. Но това не е въпрос за ученици в седми клас. Всъщност доколкото говорих с експерти, езиковедите не са имали за цел да заблудят учениците. Може би са го подценили. Още в понеделник, когато публикувахме така наречения ключ с отговори може да се види, че там, учениците, които са отбелязали, че това е грешка ще получат една точка. Т.е. никой няма да бъде ощетен.

– Учители обаче контрират, че това не е достатъчна компенсация, тъй като въпросът може би е заблудил част от учениците или объркало, или отнело от времето им?

– Напротив! Това е напълно достатъчна компенсация, защото ако те са решили, че са открили 14 грешки, а условието на задачата е да открият 14 грешки, това не е от тези 14 грешки – има други 14 грешки, те може и да са пропуснали една друга. По този начин една грешка, която да попълни числото 14. Може би обратното би било вярно, че ако са пропуснали една грешка бихме били ощетили тези, които са я видели тази грешка. Но предвид факта, че много малко специалисти знаят, че това може да се пише и слято, и разделно решихме, че това е правилното решение.

– Признавате ли, че допуснахте грешка с недостатъчно оглеждане на този въпрос?

– Пак Ви казвам – това е неуместен текст. За съжаление не сме застраховани. Ще потърся отговорност на съответния служител. Въпросите са много голям брой. Много малко хора могат предварително да ги видят, да ги преценят, да ги проверят от гледна точка на конфиденциалността на изпитните материали. Ако се поставим на тяхно място, ще видим, че не е толкова лесно такива тънки моменти да бъдат избегнати. Каквато и организация да създадем в подготвяне на изпитните материали, тя няма да ни гарантира липса на грешки. Които и експерти да изберем, ние работим с най-добрите езиковеди и експерти, не сме застраховани от това, че срещу грешки. Пак Ви казвам, в случая не говорим за грешка, а за един неуместен текст. И не ми се иска да го квалифицирам така, заради тези, които са разработвали изпитните материали, и които поддържат това експертно мнение.