Младите шофьори – само с придружител на пътя и без право да возят пътници през нощта. Това са само част от предложенията за поправки в изцяло новото законодателство за пътното движение. До края на септември вътрешното, транспортното и регионалното министерство трябва да са готови с новите текстове.
Опитните водачи да остават без книжка при три нарушения, направени за 2 години – това е едно от предложенията за промяна.
Те ще губят контролните си точки и ще трябва отново да се явяват на изпит при следите провинения на пътя: минаване на червено, недаване на предимство на пешеходна пътека, влизане в насрещното, шофиране в аварийната лента или с над 50 километра в час в населените места и разбира се – сядане зад волана с алкохол и наркотици.
При младите шофьори за първи път се въвежда задължителен придружител през първите 6 месеца след взимането на книжка. Ще им е забранено да возят пътници от 22 ч. до 6 сутринта и няма да имат право да карат мощни коли.
Ефи Младенов няма да може да кара колата си изобщо, ако влязат в сила новите правила.
„Майка ми и баща ми са музиканти. Живея сам, с баба ми. Няма кой да ме придружава. За мен конкретно ще е голям проблем, понеже няма кой да е с мен нонстоп в колата и да го возя насам-натам”, обясни курсистът.
Иван обаче ще е по-спокоен на пътя, ако има някой до него. В бранша мненията за готвените поправки са полюсни.
„Придружителят, ако има едни вредни навици и ги предаде на новия водач, какво се получава, едно голямо нищо. И това няма да има ефект”, смята инструкторът Димитър Мишев.
„Когато караш с някой, който има опит, той би трябвало да ти помогне в различни ситуации, да те посъветва по какъв начин да реагираш”, заяви Настимир Ананиев.
„Новите водачи, поне първите месеци, трябва да управляват единствено и само сами. За да разчита на себе си, за да не се подвеждат по глупостите на другите”, коментира Красимир Георгиев, председател на АКАБ.
От Асоциацията предупреждават още, че всеки собственик на златен талон вероятно ще отговаря на изискванията за придружител, без значение дали е сядал зад волана в последните години или не.
Важно е да уточним, че тези предложения не са окончателни, тъй като предстои да бъдат подложени на обществено обсъждане и чак след това одобрени и гласувани в парламента.