Летните планове за тази година са най-важни за българите, румънците и латвийците - те заемат първите три места в класацията по разходи, които планират да направят в следващите два-три месеца. Това показва проучване „Международен летен барометър 2021 г.“ на Ferratum Group, цитирано от БТА.
В изследването да участвали близо 10 хил. домакинства от 12 държави на възраст между 18 и 61 г. Анкетираните от България планират да похарчат 74% от месечните си доходи за летни планове и активности това лято, следвани от румънците и латвийците, съответно с 58% и 53%.
Проучването показва, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия, Швеция и Дания имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.
Средният наличен нетен доход на участващите в проучването домакинства е между 1119 и 4076 евро, средният размер на домакинството сред анкетираните е 2,8 души.
Основната цел на изследването е да даде яснота относно потребителските нагласи и как различните хора управляват финансите си, особено в извънредни обстоятелства.
По-голямата част от запитаните - 62%, не са успели да спестят пари по време на пандемията, докато тези, които са натрупали спестявания, биха задържали средствата си в банкови депозити (11%), в криптовалути (5%), както и в инвестиции на фондовия пазар (5%).
В България обаче се наблюдава по-различна тенденция. Макар и 58% да не са успели да спестят пари, 20% от анкетираните българи планират да инвестират в недвижимо имущество, 10% - в собствен бизнес, а едва 7% от българите планират да държат спестяванията си в банки.
Като цяло трансакциите стават все по-цифровизирани и хората се отказват от разплащанията в брой. През 2021 г. 58% извършват плащанията си с карта, само 28% използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Според анкетираните основното перо разходи, което е отпаднало от семейния бюджет заради COVID-19, са пътуванията в чужбина, като по-голямата част от хората предпочитат собствената си страна.
Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява, според данните - хранителните стоки, заели дял от 52% през миналата година, сега са намалели до 30%, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки - купуват и домашни потреби (18%), както и облекло (28%).
В планираните разходи за следващите летни месеци хранителните стоки все още са на първо място (18%), следвани от обзавеждане за дома (11%) и пътувания из страната (10%). В България картината не е много по-различна, но се забелязва, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет - цели 24%.