Фалшиви тонове винаги има, особено в демокрацията. Фалшиви тонове няма само в Северна Корея, там „всичко е перфектно”. Тук винаги ще има фалшиви тонове, докато има демокрация и това е красотата на демокрацията, че тя не е права линия. И ние сме една съвсем, съвсем млада демокрация. Американската демокрация е на 200 и няколко години, ние сме в зародиш, имаме детските болести. Ние си ги изживяваме еднакво, и политиците, и гласоподавателите”. Това каза в следизборното студио на bTV диригентът Максим Ешкенази.
„Ако погледнем какво се случва – ние току що сме минали първата тема на симфонията и сега сме в модулацията, всичко се променя. Тогава, когато самите ключове и самата тоналност се променя. Ние сме в това време, едно такова много турбулентно време, обаче, което е най-важното, както и в музиката, че трябва всички да се обичаме и всички сме българи, в крайна сметка”, допълни той.
Огромната разлика между оркестъра и демокрацията е, че оркестърът не е демокрация, каза музикантът.
"Там има само един диригент и това е направено, за да се пести време, а демокрацията е бавен и мърляв процес, но пък най-правилният".
Нещо, което всички трябва да си признаем е, че България се развива напред, допълни той.
„А вътре, като си в България, заради дърветата понякога не виждаш напредъка. Преди 23 години съм заминал за Америка, сега успях да поживея 3-4 месеца в България, напредъкът е огромен. Напредъкът е не само пътища, не само отношение на администрация, като отидеш да си направиш паспорт – във всичко има промени, даже и в това как се раздават ваксините и как всичко е подредено. Знам, че има много критика, навсякъде я има тази критика, и в Америка, и в Европа, но България някак си функционира и това много ме кефи мен".
Цялия разговор гледайте във видеото.