Антимонополната комисия се обяви против изискването – касовите бележки от бензиностанциите да имат разбивка на цената преди данъци.
Според доклад на ведомството, това може да попречи на конкуренцията на пазара на горива. След поредния анализ на пазара на горива, КЗК отново заключи, че картел у нас няма.
Комисията обясни поскъпването на горивата на дребно в отделни региони на страната през 2018 г. с обективни причини – като търсене и разходи за дистрибуция. В изискванията за разбивка в касовите бележки за горива обаче, антимонополния орган вижда риск от по-лесно координиране на цените между търговците.
„Нормативната уредба (...) не следва да създава условия, които да улесняват координирането на цените на пазарите на автомобилни горива”, съобщават от КЗК.
От Петролната и газова асоциация също предупредиха, че има риск от криза на пазара на горива и затваряне на бензиностацниите, които не успеят да сменят софтуера.
„Нещо, което ние повтаряме на финансовото министерство от доста време, надяваме се, че финансовият министър ще се съобрази със становището на Комисията за защита на конкуренцията и този текст ще бъде отменен”, заяви Светослав Бенчев, Петролна и газова асоциация.
От финансовото министерство обясниха, че ще коментират, след като се запознаят подробно с анализа на КЗК. Според ведомството на Владислав Горанов обаче антимонполната комисия вече е одобрила разбивките в касовите бележки за гориво.
„В хода на общественото обсъждане с писмо от 24.01.2019 г. КЗК съгласува без бележки Проекта на Наредба Н-18, което на практика означава, че се подкрепят нововъведенията в нея”, заявяват от ведомството.
А според икономисти, предвид състоянието на пазара на едро, разбивката няма да доведе до по-голяма конкуренция.
За да се подобри конкурентната среда от антимонополната комисия отново препоръчват да се увеличи броя на данъчните складове у нас. КЗК настояват още за преразглеждане на новите изисквания към търговците на горива, които предизвикаха серия от протести на дребните играчи на пазара.
Работата по промените в закона, който скара малките и големите играчи на пазара на горива, продължава.