През следващата седмица най-вероятно ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в БДЖ. Той ще бъде във формат министърът на транспорта, заместник-министри и ръководството на БДЖ, съобщи шефът на железниците Йордан Недев.

По-рано пред bTV Недев заяви, че предстои 50% съкращение на персонала и влаковете. Причината за това е спряната държавна субсидия от 14 милиона лев. От финансовото министерство обясняват спирането с неизплащането на заема към Световната банка от страна на БДЖ, по който заем гарант е държавата.

Шефът на БДЖ смята, че Министерство на финансите няма право да спре парите, защото това е нарушения на Закона за бюджета, в който е записано, че подобни субсидии не могат да бъдат прихващани и спирани, предаде БТА. Недев обаче направи уговорка, че с този казус се занимават юристите в холдинга и той не е компетентен да го коментира.

Шефът на БДЖ не е успял да разговаря с финансовия министър.

Дянков вярва в директорите на БДЖ

Няма да се стигне до освобождаване на няколко хиляди души от железниците, това беше емоционален коментар, заяви финансовият министър Симеон Дянков пред агенция "Фокус".

Според него мерките, които трябва да представи ръководството на дружеството до края на деня в понеделник е необходимо да са свързани с по-малко разходи или по-големи приходи.

"Ако се наложи някои влакове по нерентабилни маршрути да се спрат, тогава ще се спрат. Защото иначе пак става така, че в крайна сметка данъкоплатците покриват нерентабилните дейности на БДЖ", коментира вицепремиерът.

Дянков обясни, че в държавния бюджет общо за системата на БДЖ и НКЖИ има субсидия от над 400 милиона лева.

"Държавата така или иначе плаща 400 милиона лева и над това сега ни искат още 30 милиона. Няма как да стане, поне не докато аз съм финансов министър".

Дянков смята, че държавната компания трябва да се управлява като собствена.

"Вярвам в директорите, те вършат добре работата си", допълни Дянков.

БСП: БДЖ се води към умишлен фалит

Не закъсняха реакциите на опозицията по темата. Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев железницата се води към умишлен фалит, а действията на правителството и на ръководството на БДЖ са неадекватни.

Вчера премиерът Бойко Борисов обяви, че дългът на БДЖ за мотрисите "Сименс" може да бъде заменен за "БДЖ - Товарни превози". Според |Мутафчиев обаче тази идея е финансова екзотика.

Той посочи, че кредиторите са поискали веднага да им бъде изплатен падежът за 2012 г. и попита защо след като ръководството на БДЖ твърди, че има достатъчно пари за заплати, не си плаща кредита.

"Не знам дали оставката на ръководството ще реши натрупаните проблеми в БДЖ", каза още Петър Мутафчиев.