Тол системата за тежкотоварните автомобили не е готова, изгражда се без да се вземат под внимание позициите на всички засегнати страни и да се събират такси в аванс граничи „просто с престъпление”. Поради тази причина стартът ѝ трябва да се отложи поне до началото на следващата година. Това се казва в становище на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, цитирано от БГНЕС.
Към момента се планира системата да тръгне в средата на август.
От организацията подчертават, че с тол системата има проблем даже на концептуално равнище – не е насочена към транзитния трафик, който е най-тежкият в Европа с 40% дял.
„България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. (…) по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа”, пишат от КРИБ. Според тях това би дало алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.
„Най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 г. По тази причина събирането на тол такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление”, категорични са от КРИБ.
Работодателската организация изказва и своите съмнения за прозрачното събиране и разходване на таксите, защото системата не е свързана с НАП и митниците. КРИБ отбелязват, че се очаква в АПИ да влизат 1,3 млрд. лв. от тол такси и още 300 млн. лв. от винетки, а трябва да „се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева”.
Заради всички тези неясноти и потенциални проблеми от КРИБ настояват тол системата да тръгне най-рано догодина – и то след успешно проведени 6-месечни тестове „с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България”.
„Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството”, припомнят от КРИБ.