Решението на русенския съд да осъди най-голямата банка по активи за неправомерно повишаване на лихвата по жилищен кредит на свой клиент стана повод за дискусия имат ли клиентите и банките равни права.
В ефира на bTV Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на финансовата институция, заяви, че сред милионите кредитни взаимоотношения, в които са стъпили 30-те банки в България е нормално да има брак. „Този брак е търговски спор и има два начина да се реши – чрез споразумение или в съда. ”
По думите му в конкретния случай потърпевшият има персонална фиксация към банката. „Има един фрустриран човек, който не е успял в кариерата си и напада банки и банкери”, обясни той.
Финансистът Любомир Христов заяви, че ситуацията в банковия сектор в момента при изтегляне на кредит да губиш контрол върху парите си, защото „банката прави каквото си иска”. По думите му няма бизнес, който да е успял, ако е във война с клиентите си. Той даде пример с откритите неправомерни клаузи в договорите на 25 банки.
„Това са текстове, които поставят потребителя в зависимо положение (когато банката може да ти смени лихвата когато поиска, без да си се съгласил) тези текстове съдът ги обявява като нищожни и банките връщат парите.
Хампарцумян обясни, че е важно потребителите да се информират добре и да разбират условията по кредита си. Според него никой не дава кредит насила и този банков продукт е за хора, които взимат от бъдещия си приход част от него, за да подсигурят начинанията си в настоящето.
Финансовият анализатор Емил Хърсев допълни, че както наличието на монопола върху кредитното дело на банките не бива да става повод за измами, така и не преследването на банките не трябва да се превръща в национален спорт.