Космосът, „умният град“ и естетическият вкус са сред темите, по които писаха зрелостниците на втората задължителна матура днес. В зависимост от избрания предмет някои създаваха текст или софтуер, други решаваха практически казуси. Най-много абитуриенти провериха знанията си по чужди езици. 

До втора матура бяха допуснати 42 127 дванадесетокласници. Близо 24 000 от тях положиха държавен зрелостен изпит по един от 18 предмета от профилираната подготовка.

Част от избралите матура по история и цивилизации анализираха информационни източници по темата за овладяването на Космоса. Останалите разсъждаваха върху особеностите на политическото развитие на България между двете световни войни на XX век.

Защо Бургас може да бъде определен като „умен град“ беше въпросът по география и икономика.

Казусът на изпита по философия изискваше размишления за естетическия вкус. Решилите да пишат есе имаха избор между два фрагмента от философски текстове: „…човек не е нищо друго освен това, което сам се направи“ (Жан-Пол Сартр) и „В цялата вселена всичко, което искаме и върху което можем да въздействаме, може да се употреби и само като средство; единствено човекът и с него всяко рационално създание е цел сама по себе си“ (Имануел Кант, „Критика на способността за съждение“).

Явилите се на изпит по предприемачество решаваха казус, пред който е изправен производител на храни. Задачата им беше да анализират, синтезират и оценят проблематична ситуация и да изберат алтернативно решение.

Над 18 000 зрелостници се явиха на държавен изпит за придобиване на професионална квалификация. Близо 8500 от тях трябваше да се справят с писмена тема, а над 2000 - да решават тест. Повече от 7500 защитаваха дипломен проект.

Кандидатите за професия по специалност „Производство на кулинарни изделия и напитки“ трябваше да покажат знания за пържене на аламинути от месо, птици, субпродукти, яйца и млечни продукти.

За специалност „Приложно програмиране“ младежите разработваха софтуер за трислойни модели Model-View-Controller и Model-View-ViewModel. Задачата включваше кодиране, тестване, писане на SQL заявки чрез език за програмиране.

До момента в Министерството на образованието и науката (МОН) има информация за две изпитни работи, анулирани заради преписване – по една в Кърджали и в Сливница.

МОН проведе два стрес теста преди изпитите по информатика и по информационни технологии, като даде и допълнителни указания. Въпреки това 21 ученици не знаеха индивидуалните си пароли за достъп до акаунтите. В различни градове това забави началото на втората част на матурите, която се провеждаше на компютър.

Резултатите от всички изпити трябва да са готови до 8 юни.