Досега не съм издала нито едно разпореждане за спиране строежа на АМ "Хемус". Интересува ме само едно единствено нещо - магистралата трябва да бъде построена, защото незавършеното строителство е най-скъпо, заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на брифинг на МРРБ. 

Служебният регионален министър обясни, че проектът за строежа на АМ "Хемус" е на приблизителна стойност от 4 млрд. лв. и с дължина на отсечката 227 км.

"Инвестиционният проект касае всички видове строежи, включително и магистралата. Той започва с изработване на устройствен план. Устройствените планове на Хемус, където има такива, са започнали през 2015 г. и са завършили през 2021 г.", обясни тя.

След това се изработва проект за строителство, който също се съгласува и най-накрая целият този процес трябва да завърши с един единствен документ - разрешение за строеж. С него започва строителство и най-накрая въвеждаме в експлоатация и приключваме с т.нар. Акт 16, обясни Комитова.

Първите три участъка имат разрешение за строеж и се изпълняват в момента, като общата им дължина е 51,5 км. Участък 4,5 и 6 имат изготвени подробни устройствени планове, които са влезли в сила през февруари тази година. Те са с обща дължина 83 км. Участъците 7,8 и 9 нямат нищо направено до момента и те са с дължина 89 км.

Комитова допълни, че 1,9 млрд. лв са отпуснати с постановление на Министерски съвет за участъците 4, 5, 6, а 1,8 млрд. лв са отпуснати с друго постановление за участъците 7, 8 и 9.

"В нашето министерство извършваме два вида строителство. Магистрала "Хемус" ще наречем ново строителство. Имаме и строителство, което наричаме ремонти на пътища. Много често тези две теми се смесват и разбирам, че не е станало достатъчно ясно кое се строи, кое се плаща, кое няма да се плаща, кое ще се спира, кое не и т.н. Магистрала "Хемус" е ново строителство, моля да не го бъркаме с ремонт", подчерта Комитова.

Цялото изпълнение на АМ "Хемус" е възложено на търговското дружество "Автомагистрали" ЕАД, като то е получило 1,38 млн. лв аванс за строителство. От тях 675 млн. са раздадени на фирми за доставка на материали и техника, каза министърът.

По думите ѝ се забелязва едно "авансово раздаване на пари без изобщо да се изпълнява нещо".

"Практически имаме два пъти гарантиране на едни и същи плащания. В повечето случаи те са от застрахователни дружества, а не от банкови институции, което законът позволява", обясни регионалният зам.-министър Тодор Анастасов.

Комитова потвърди, че наистина няма банкови гаранции, а парите са застраховани в няколко застрахователни компании.

"Проектирането е започнало само от първите три участъка. Нищо не е пречело да се направи цялостен проект за цялата магистрала и тогава днес нямаше да си задаваме тези въпроси", обясни Иван Шишков, съветник на регионалния министър.

По думите му в момента имаме проекти за една трета от магистралата, а за другата част - не.

"Абсурдно е до 2024 г. да бъде завършена отсечката до Плевен и Ловеч", допълни зам.-министърът Тодор Анастасов.