Повече от половината европейци определят малките лични изкушения като свое изконно право и въпреки кризата заделят за дребни подаръци. Според изследване на световна компания за разплащания, хората са склонни да харчат повече за да поглезят себе си, отколкото близък човек.
Най-щедри в подаръците за себе си се оказват германците, а в дъното на класацията се намира Великобритания. Освен по-предпазливи в харчовете за лични покупки, 1/4 от жителите на Острова казват, че често изпитват вина, когато се поддават на малките изкушения.
Очаквано, жените са по-склонни да харчат повече за дрехи, чанти и обувки, докато мъжете предпочитат, алкохол, хранене навън и видеоигри.
Средната сума, която европеецът заделя във фонд „И аз съм човек" е 51 евро. Българинът също се опитва да се поглези. Според анализатори възможност имат основно жителите на големите градове с доходи на домакинстовто над 1000лв.
„Много малко са обаче хората, които заделят по-големи такива суми. Масово се заделят 30-40 до 50 лв. В момента основната стратегия на българина е да заделя бели пари за черни дни”, обясни финансовия консултант Тихомир Тошев.
Малките удоволствия според психолози са инвестиция в доброто здраве и не винаги изискват пари - например разходката в парка.
„Нещо съвсем малко го приемаме като подарък за себе си и това е важен елемент от грижата за нашето чувство за щастие и удовлетвореност от живота”, обясни психологът Маргарита Бакрачева.