Държавата и частните фирми се разминават в позициите си за цените за асфалтиране и снегопочистване на републиканските трасета.

След като от Агенция "Пътната инфраструктура" поискаха фирмите да намалят цените, се оказа, че частниците се готвят да искат увеличение заради поскъпването на горивата и суровините.

Разнобоят в позициите дойде след разкритията за парите, които пътни фирми взимат за една и съща дейност. Например, оказа се, че някои фирми получават в пъти повече от колегите си в други области за почистването на пътен знак.

След изнасянето на тези факти, от Агенция "Пътната инфраструктура" стигнаха до извода, че пари за ремонти след тежката зима едва ли ще има. Затова поискаха от частниците да смъкнат цените, но не казаха с колко. Фирмите обаче могат да откажат- цените, по които работят, са скрепени с договор. Нещо повече! Може да поискат и увеличения, каквито намерения имат, заради по-скъпите консумативи през последните две години.

При подписването на 4-годишните договори през 2009 година цените на битума са били два пъти по-ниски, отколкото сега. Затова от пътния бранш се канели да искат увеличение - средно с около 15%. Но пътната агенция ги изненада с писмо с искане за точно обратното - намаление.

Според браншовиците такава отстъпка може да се направи там, където договорените цени са по-високи - например в Плевен, Кюстендил, Благоевград. Докато за София-област, Ловеч, Русе, Силистра и Търговище корекции надолу били невъзможни.

От бранша признават, че не са нормални драстичните разлики в цените - измиване на пътен знак в Благоевград да струва 36 ст., а в Плевен близо 39 лв. на квадрат.

Съмненията са, че по места фирмите-кандидати за пътна поддръжка са се договаряли да се обединят и така да надуят цената. От пътната агенция обаче казват обратното- в някои области монополът, съществувал до подписването на новите дългосрочни договори, е прекратен.

Дружеството, което поддържа пътищата в Кюстендилско е на второ място по цени след рекордьора Плевен. Въпреки това от фирмата твърдят, че работят на ръба на фалита заради изискването да използват повече химикали.

От дружеството допълниха, че освен битума е поскъпнала и солта - с около 20 лева на тон.