Кои общини могат останат скоро без училище? Отговорът дават от Института за пазарна икономика.
Най-застрашени са общините Ново село, Сухиндол и Алфатар.
В тях има само по едно училище, което не е защитено и в него учат по-малко от 100 ученици.
В следващата категория са Брегово, Кула, Ветрино, Хитрино и Летница – отново общини с едно незащитено училище, но учениците в тях са между 100 и 200.
За тях ще е от ключово значение как ще се развива мрежата на училищата в съседните общини и ще могат ли да привличат ученици.
Училището в Сухиндол е средищно и събира деца от 1. до 12. клас от седем населени места. Извозват се с училищен автобус. Според ръководството няма как да бъде закрито, защото е единственият шанс за образование.
"Училището е дофинансирано, защото има няколко маломерни паралелки, но не са сляти в интерес на качеството на образованието. Така че 128 ученици не са малко за едно средищно училище. Смятам, че общината, както го показва, както и общинските съветници, ще вземат най-правилното решение за бъдещето на училището", заяви Пепи Стефанова, директор на СУ "Св. Климент Охридски", Сухиндол.
През последните години се увеличава броят на общините, в които има само едно училище – от 38 преди 6 години до 44 сега. Или 17% от българските общини.
Освен намаляването на населението, друг фактор за все по-малкия брой училища, е моделът на финансиране, който стимулира по-пълни паралелки и оттам – по-малко на брой и по-"големи" училища, смятат експерти.
"Досега не сме имали цяла община, която да остане без училище, нито едно населено място без училище, така че ако се случи това нещо, ще е прецедент. В идеалния вариант всички училища трябва да са защитени - това означава да има достатъчно разстояние между тях и да няма прекалено малко училища, които само хабят ресурси и да не могат да се концентрират достатъчно деца в тях", каза икономистът с ИПИ Петя Георгиева.
Но е нужна цялостна политика за развитие на регионите, смятат от Сдружението на общините.
"Трябват данъчни облекчения и предпоставки, за да могат хората там да имат нормален живот. И на първо място - развитие на икономиката и вид заетост, независимо дали е производство, селско стопанство и т.н.", смята Теодора Дачева, зам.-изпълнителен директор на НСОРБ.
Какви действия предприема властта, за да избегне закриването на институции, от образователното министерство не отговориха.
"Образование, грамотност, компетенция, подготовка за живота дори и 10 ученици да има в училището е достатъчно то да съществува”, добави Пепи Стефанова.
По репортажа работиха Мариана Трифонова и Николета Хаджийска.