Според мен още миналата седмица се е знаело за фалита на „София тур и холидей“, предположи пред bTV клиент на туроператора, чиято екскурзия няма да бъде изпълнена.
Вчера фирмата, която е една от големите в бранша, обяви, че спира да работи поради несъстоятелност.
Засегнатите, които е трябвало да пътуват за Коледните и Новогодишните празници, са десетки. Те са търсили обяснение от фирмата, но не са получили такова – на вратата на офиса е била оставена бележка, че няма да работят, а на посочените телефони никой не отговаря.
Лилия Тенева е човекът, сигнализирал Министерството на туризма, застрахователя „Алианц“ и медиите за случващото се.
Тя и приятелите ѝ си купили екскурзия в края на октомври чрез платформата ekskurzia.bg и трябвало да пътуват утре сутринта. Миналата седмица Лилия позвънила в офиса на „София тур“ и помолила за информация за един от хотелите. Отговорили, че не могат да ѝ дадат, защото все още не се знае и че ще получи имейл. Миналия петък вечерта получила имейл за промяна на мястото и часа на отпътуване. „Вчера разбрахме, че пътуване въобще няма да има“, разказа тя. Разбрала, след като ѝ се обадили от ekskurziа.bg.
Още миналата година е имало сигнали от Българската асоциация на туроператорите за тази фирма, посочи тя. И добави, че застраховката в „Алианц“ е направена на 11 декември тази година. „Според мен още миналата седмица се е знаело. Въпросът е как ще ни бъдат изплатени сумите“, каза тя.
Явно има проблеми в туроператорския бранш и това довежда до фалити, коментира друг засегнат клиент – Теодор Ставрев.
Още вчера фирмата съобщи на сайта си, че обявява несъстоятелност и причина за това са конкуренти, които саботират дейността ѝ.
От Министерството на туризма съобщиха, че ще следят внимателно казуса.
Вижте повече във видеото:
В случая най-важното е, че няма хора, които са тръгнали някъде и не са стигнали никъде, каквото случаи имахме в предишни години и се е налагало да се намесваме, включително да връщаме деца от средата на Европа, попаднали в нищото, коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
Въпреки неприятния факт, че хората са очаквали да предприемат пътуване, което няма да се случи, все пак могат внимателно да премислят и да видят дали има други оферти – все още такива има. „В 12 без 5 е по-трудно наистина обаче. И по-скъпо“, каза той.
По думите му връщането на парите на клиентите след фалита е гарантирано, но „в България единственият способ, по който това се случва, е застраховката „Професионална отговорност“ на туроператора“. Такава застраховка има. Тя, съгласно закона, е в определен размер, който зависи от оборота на този туроператор в предходни периоди. Така че е много вероятно всички засегнати да възстановят своите пари“, каза Маргаритов. Добави обаче, че това изисква време.