Към частни жп превозвачи: Транспортното министерство предлага навлизането на чужди компании

Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството, но синдикатите не одобряват идеята

Алекс Донев

Публикувано в  20:18 ч. 17.06.2025 г.

Министерството на транспорта предлага навлизането на частни жп превозвачи и чужди железопътни компании у нас от края на следващата година. Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството. Синдикатите обаче се противопоставят на идеята.

Росанка Балабанова се прибира към Кюстендил с влак на държавната железница. Смята, че условията трябва да се подобрят.

„Нови вагони да се вкарат, вътре е малко мръсничко, за тоалетните изобщо не става дума“, казва тя.

Пътничката не изключва възможността с промените да се готви приватизация на БДЖ.

Снимка: bTV

„Твърде е възможно да има такъв момент, но ние ще го разберем малко по-късно“, казва още тя.

Според идеята - предвижда се разделянето на страната на 3 района - Западен, Северен и Южен.

Снимка: bTV

В момента пътниците се оплакват от качеството на услугата – влаковете закъсняват, купетата са мръсни, а понякога кондукторите са неучтиви. Притеснението им обаче е, че услугата ще поскъпне.

Транспортният министър уверява, че цената на услугите ще се запази и преходът от държавен към частен оператор ще е плавен

„В тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез така наречената субсидия. Тоест, той ще извършва, което и сега държавният оператор извършва, но надяваме се по-добре“, заяви министър Караджов.

Снимка: bTV

Според синдикатите обаче няма да се постигне по-голяма конкуренция и малък пазар като българския не е задължен да приема европейската директива за либерализация. 

„Няма нужда да се разделя един малък пазар, защото той става по-неефективен. Тук борбата е за субсидията. Никой не иска да дойде да вози и да инвестира“, казва Петър Бунев от КНСБ. 

Експертите от бранша смятат, че първо е нужен анализ на транспорта у нас.

„Първо трябва да се направи изследване какви хора живеят по райони, как пътуват. След това да се направи транспортна схема с обвързване на железопътния с автомобилния транспорт“, казва Симеон Ананиев, председател на клъстер „Зелен транспорт“. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK