Министерството на транспорта предлага навлизането на частни жп превозвачи и чужди железопътни компании у нас от края на следващата година. Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството. Синдикатите обаче се противопоставят на идеята.
Росанка Балабанова се прибира към Кюстендил с влак на държавната железница. Смята, че условията трябва да се подобрят.
„Нови вагони да се вкарат, вътре е малко мръсничко, за тоалетните изобщо не става дума“, казва тя.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Пътничката не изключва възможността с промените да се готви приватизация на БДЖ.
„Твърде е възможно да има такъв момент, но ние ще го разберем малко по-късно“, казва още тя.
Според идеята - предвижда се разделянето на страната на 3 района - Западен, Северен и Южен.
В момента пътниците се оплакват от качеството на услугата – влаковете закъсняват, купетата са мръсни, а понякога кондукторите са неучтиви. Притеснението им обаче е, че услугата ще поскъпне.
Транспортният министър уверява, че цената на услугите ще се запази и преходът от държавен към частен оператор ще е плавен
„В тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез така наречената субсидия. Тоест, той ще извършва, което и сега държавният оператор извършва, но надяваме се по-добре“, заяви министър Караджов.
Според синдикатите обаче няма да се постигне по-голяма конкуренция и малък пазар като българския не е задължен да приема европейската директива за либерализация.
„Няма нужда да се разделя един малък пазар, защото той става по-неефективен. Тук борбата е за субсидията. Никой не иска да дойде да вози и да инвестира“, казва Петър Бунев от КНСБ.
Експертите от бранша смятат, че първо е нужен анализ на транспорта у нас.
„Първо трябва да се направи изследване какви хора живеят по райони, как пътуват. След това да се направи транспортна схема с обвързване на железопътния с автомобилния транспорт“, казва Симеон Ананиев, председател на клъстер „Зелен транспорт“.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase