Към частни жп превозвачи: Транспортното министерство предлага навлизането на чужди компании

Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството, но синдикатите не одобряват идеята

Алекс Донев

Публикувано в  20:18 ч. 17.06.2025 г.

Министерството на транспорта предлага навлизането на частни жп превозвачи и чужди железопътни компании у нас от края на следващата година. Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството. Синдикатите обаче се противопоставят на идеята.

Росанка Балабанова се прибира към Кюстендил с влак на държавната железница. Смята, че условията трябва да се подобрят.

„Нови вагони да се вкарат, вътре е малко мръсничко, за тоалетните изобщо не става дума“, казва тя.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Пътничката не изключва възможността с промените да се готви приватизация на БДЖ.

Снимка: bTV

„Твърде е възможно да има такъв момент, но ние ще го разберем малко по-късно“, казва още тя.

Според идеята - предвижда се разделянето на страната на 3 района - Западен, Северен и Южен.

Снимка: bTV

В момента пътниците се оплакват от качеството на услугата – влаковете закъсняват, купетата са мръсни, а понякога кондукторите са неучтиви. Притеснението им обаче е, че услугата ще поскъпне.

Транспортният министър уверява, че цената на услугите ще се запази и преходът от държавен към частен оператор ще е плавен

„В тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез така наречената субсидия. Тоест, той ще извършва, което и сега държавният оператор извършва, но надяваме се по-добре“, заяви министър Караджов.

Снимка: bTV

Според синдикатите обаче няма да се постигне по-голяма конкуренция и малък пазар като българския не е задължен да приема европейската директива за либерализация. 

„Няма нужда да се разделя един малък пазар, защото той става по-неефективен. Тук борбата е за субсидията. Никой не иска да дойде да вози и да инвестира“, казва Петър Бунев от КНСБ. 

Експертите от бранша смятат, че първо е нужен анализ на транспорта у нас.

„Първо трябва да се направи изследване какви хора живеят по райони, как пътуват. След това да се направи транспортна схема с обвързване на железопътния с автомобилния транспорт“, казва Симеон Ананиев, председател на клъстер „Зелен транспорт“. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK