По 15 багажа седмично остават непотърсени на столичното летище. През лятото всеки ден приблизително 50-тима пасажери кацат без своите куфари, показва статистика на аерогарата.

Най-често багажът не каца със своите притежатели при пътуване с прекачване. „Връзката закъсняла, пътникът е тичал, багажът няма как да тича”, обясни Цветан Ценов от отдел „Наземно обслужване" на Летище София.

Това се случило и с 19-годишната Таня Дюлгерова. Излетяла от Чикаго, сменила самолета в Барселона и кацнала в София без никакъв багаж. „Две седмици и половина този куфар не знаеха къде е, а другият ми куфар дойде от Лондон”, разказа Таня.

„Всеки ден звъня и се разправям по телефона, те дори не знаят къде се намира багажа и ми казват различни неща, различна дестинация, различни дни кога ще дойде. Един от „Рекламации” ми беше казал: „Не знам госпожо, аз налучквам в момента и не мога да ви кажа нищо по въпроса”, допълни пътничката с изгубен багаж.

В случая на Таня наземната фирма, която осигурява логистиката на пътниците и багажите за нейната авиокомпания, трябва да издири куфарите. За летище София фирмите за наземно обслужване са три. Пострадалите пасажери имат право на обезщетение заради забавянето на багажа, или ако не бъде намерен.

Най-често по време на полет пътниците губят куфарите си, но понякога това се случва с детските столчета и детските колички.

Багажът без придружител, кацнал с полета, но останал непотърсен, може да остане на летището само 5 дни. След това куфарите отиват в централата на авиокомпанията, която поема ангажимента да достигнат до собствениците си.

Ето и някои съвети за пасажерите, за да избегнат допълнителни неудобства при изгубени куфари. „Не поставяйте лекарства, документи, ключовете от колата в чекирания багаж. Авиокомпаниите като цяло не носят отговорност за чупливи и малотрайни предмети. Прясна риба и всякакви такива - няма как. Не слагайте нетрайни неща като лютеница или вино”, препоръчва Цветан Ценов от отдел „Наземно обслужване" на Летище София. Винаги е полезно, когато багажът е надписан.