Хората или колите са по-важни за Столичната община и достатъчно ли е развитието на метрото, за да спре тенденцията София да е град, подчинен на автомобилите?
Ето например как ще се преминава през столичния пазар „Красно село” след няколко месеца, когато кръстовището и метростанцията бъдат готови.
За автомобилите, които пресичат „Цар Борис III” от „Гоце Делчев” към улица „Житница” и обратно, e осигурено приоритетно преминаване.
На пешеходците по същото направление обаче времето за преминаване ще се увеличи. Преди ремонта те пресичаха на ниво терен.
„Проблемът е решен с пешеходните подлези”, посочи инж. Кирил Зайков, заместник-началник на управление „Инвестиционна дейност” в „Метрополитен” ЕАД.
Когато се намирате на ъгъла на пазара „Красно село” и искате да преминете от другата страна на бул. „Цар Борис III”, след ремонта ще ви се наложи да изминете 50 метра в обратната посока, да слезете в подлеза, да изминете горе-долу три пъти това разстояние, за да излезете от другата страна на бул. „Цар Борис III”.
„Да, слизаш и се качваш, но се оборудват подлези с асансьори с ескалатори, с рампи за инвалиди, какъв е проблемът”, попита Зайков.
Подземното пешеходно пресичане на улиците със стълби и асансьори е практика след построяването на метростанции в София. И напълно отречена политика в модерното градоустройство.
„Поканихме Ян Гейл от Дания, ще му платим една известна сума от нашите данъци, човекът и всичките му експерти казаха ясно: Пешеходецът не се навира в подлез, пешеходецът минава на ниво терен”, отбеляза Гергин Борисов от „Спаси София”.
Инж. Зайков призна, че преминаването със сигурност ще става по-бавно, но изтъкна, че в крайна сметка безопасността е преди всичко.
Холандски световноизвестни урбанисти също бяха в София наскоро и отбелязаха, че вкарването на хората в подлези е антипешеходна политика.
„Колите тук имат приоритет, почти буквално над всички. Със сигурност имат приоритет над ходещите пеша и велосипедистите. В много страни, много градове в момента правят точно обратното – разпределят по-справедливо пространството. Ние не сме срещу колите, ние сме срещу пренебрегването на хората, които използват други средства за придвижване”, коментира урбанистът Роб ван дер Биджл.
Според инж. Зайков обаче подлезите са по-безопасният вариант и би следвало да бъдат предпочитани.
Без приоритет на новото кръстовище ще бъде и наземният градски транспорт – трамваите и автобусите. Светофарите за тях остават.
Остават светофарите и за автомобилите, които се движат по протежението на бул. „Цар Борис III”. Забранен ще е левият завой на идващите от бул. „Гоце Делчев” към бул. „Цар Борис III”.
„Организацията на движението на ниво „Цар Борис III” е решено със светофарни уредби, а не с кръгово движение”, отбеляза инж. Зайков.
Велосипедистите, които пресичат булеварда, също ще преминават на ниво терен и няма да бъдат вкарвани в подлези, но ще стигат до кръстовището по този тесен тротоар, по който ще има и пешеходци.
Достатъчно ли е развитието на метрото, за да спре тенденцията София да е град, подчинен на автомобилите? Последната налична статистика е за периода 2011 – 2014 година и показва, че ръстът на пътниците на метрото е само за сметка на ползващите наземен градски транспорт, но не и за сметка на колите.
Общият брой на хората, използващи публичен транспорт и пешеходно придвижване в София намалява. Статистиката за 2017 г. показва, че над 600 нови автомобила се регистрират в столицата всеки ден.