Екипажите на 24-та авиационна база - Крумово са ангелите, които бдят над всички изпаднали в беда. С военно-транспортните хеликоптери "Кугър" са спасени бедстващите в наводнените населени места, получилите тежки травми високо в планината туристи, изпадналите в безизходица майки с деца и неподвижни възрастни хора.

Началото на 2023 година при тежки метеорологични условия хеликоптер „Кугър“ се налага да извърши кацане на връх Мусала:

"Последната операция, в която участвах, беше прибирането на парапланериста, който беше на Мусала", каза ст. сержант Георги Филипов, старши спасител в отделение "Търсене и спасяване" в 24-та авиобаза-Крумово.

"Атмосферните условия, които бяха там - силен вятър, ниски температури, са си доста голямо предизвикателство", каза подп. Пламен Дончев, началник на летищния център в 24-та авиобаза-Крумово.

Най-опасни са спасителните операции високо в планината:

"В планината, силни ветрове, не може да ги очакваш, защото релефът е променлив. Облачност, която, влизайки там, почти 100 процента е пагубно. Рискът съпътства всяка операция. Не искам да връщам тези ленти, когато губим колеги", допълни подп. Пламен Дончев, началник на летищния център в 24-та авиобаза-Крумово.

"В Пирин сме спасявали пострадал човек. С лебедката го изтеглихме и го транспортирахме в Банско", разказа кап. Васил Ганчев, инженер в ескадрилата за оперативна подготовка в 24-та авиобаза-Крумово.

За да спасят нечий живот, спасителите рискуват своя собствен:

"Най-рисково е, когато знаеш, че трябва на 100% да спасиш някого. Тогава е най-голяма вероятността да прекрачиш тази граница, от която и няма връщане назад", допълни подп. Пламен Дончев, началник на летищния център в 24-та авиобаза-Крумово.

"Всяко едно колебание на вертолета предизвиква големи махове на спасителя, който виси на въжето отдолу", обясни кап. Васил Ганчев.

"Отгоре се наблюдава една огромна маса вода, която е кална вода. Нямаш никаква видимост. При мен се случи така, че когато ме спускаха, реално имаше ограда от бодлива тел, върху която бях спуснат. Тя отгоре не се виждаше", спомня си ст. сержант Георги Филипов, старши спасител в отделение "Търсене и спасяване", 24-та авиобаза-Крумово.

Екипажът работи като едно цяло и разчита на правилна координация:

"Като там особено беше, че имаше много силно течение на водата. Една кола, която беше обърната по таван, на нея имаше двама човека. Оказаха се после, че са баща и син. И с вертолета, пак с помощта на лебедката, спуснахме спасител“, каза кап. Васил Ганчев.

"Подготвям оборудването. С помощта на бордния инженер, с лебедката – спускат ме мен долу", разказа ст сержант Георги Филипов, ст. спасител в отделение "Търсене и спасяване" в 24-та авиобаза -Крумово.