Част от бизнеса ще продължи да търпи загуби от това, че страната ни не е допусната до отворените граници по суша в Шенген.

Сред най-потърпевшите са транспортните фирми. Общият износ на страната ни към Евросъюза е над 42 милиарда лева от януари до септември миналата година.

Значителна част от него е по суша. 200 милиона евро са преките загуби годишно за превозвачите от оставането ни извън сухопътния Шенген, показват експертните оценки.

Дългото чакане по границите води до повече разходи за заплати на шофьорите и амортизация на камионите. Така и стойността на стоките, които се превозват расте.

„Разходите за горивата са двойни, инфлацията се увеличава, в толтаксите се калкулира, защото ако си вземеш маршрутна карта, тя е на времетраене, колкото повече седиш толкова повече трябва да плащаш, че ти не извършваш никаква услуга през това време, държавата не я интересува“, коментира Йоана Лалова, европейски транспортен клъстер.

При дълъг престой по границите и превоз на бързоразвалящи се стоки има и загуби от повреждането на товарите.

„Европа казва - трябва да имаме зелени правила, зелената сделка, въглеродния отпечатък, да де – но тези камиони 7-8 часа седят на едно място и се движат с по метър два“, посочва Лалова.

В туризма оставането ни извън Шенген по суша означава чакане на автобусите с туристи по границите. А това увеличава времето за пътуване.

„Ако ще се наложи да имаме по-дълъг преход, то трябва да се съобразим с втори шофьор, което означава, че ще ни се оскъпи и цената”, посочва Павлина Илиева от „Бъдеще за туризма“.

Компаниите, които работят с туристи от трети страни, отчитат, че ще им бъде по-лесно, ако страната ни е пълноправен член на Шенген, защото сега хората избират други компании от Еврсъюза, когато решат да пътуват.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement