Фаталната отсечка на АМ „Струма“, на която стана тежката катастрофа с 45 жертви – между Даскалово и Долна Диканя, не е със статут на магистрала. Оказва се, че почти 15 години трасето е без акт 16 и се води първокласен път.

„Струма“ е магистрала в началото – от София до пътен възел Даскалово, после се превръща в първокласен скоростен път, обозначен с пътен знак. След това отново става магистрала.

Според експерти статутът не е от значение за конкретния инцидент, но не е нормално години наред да не да бъде завършена процедурата.
Дали обаче има проблеми с маркировката – от пътната агенция не отговарят.

Историята на АМ „Струма“

Автомагистрала „Струма“ трябваше да е готова за Олимпийските игри в Гърция през 2004 г., не е завършена до днес. Лентичките за първите готови километри реже като премиер Сергей Станишев през 2007 г. В кадрите се виждат и управителите на македонската фирма „Маврово“, които са строителите на трасето.

Десет години по-късно – през 2017 г., отчуждителните процедури все още не са приключили и акт 16 няма, показва отговор на парламентарно питане към тогавашния министър на регионалното развитие Николай Нанков.

На 12 октомври 2007 е подписан акт 15 за установяване годността за приемане на строежа.

Статутът на трасето днес

Какъв е статутът на трасето днес – вече два дни няма отговор от сегашния регионален министър.

Георги Златев, който преди време оглавяваше Пътната агенция, коментира, че у нас документалното оформление на един строеж отнема повече време от самото строителство.

Ограничението на скоростта е 120 км в час, като за първокласен път, а не за магистрала. Знак, че има място за отдих обаче няма и шофьор, който не познава пътя, може да бъде подведен, казват автоексперти.

Опасна ли е отсечката

Според председателя на асоциацията на вещите лица, които изготвят експертизи за съдебни дела след подобни катастрофи, мястото е проблемно.

Данните на Държавната агенция „Безопасност на движението“ показват, че за 3 години там са станали 10 инцидента без жертви и пострадали. Росен Рапчев от агенцията обаче признава, че маркировката не е на ниво.

От Пътната агенция отказаха да отговарят на въпроси за състоянието на маркировката и знаците докато не приключи проверката им на място.