Има съмнения, че шофьорът на катастрофиралия на магистрала „Тракия” автобус край Ямбол е карал и по част от трасето на предишния курс – от „Слънчев бряг” до София. Това сочат заключенията от извършената вътрешна проверка във фирмата превозвач „Юнион Ивкони”.
Автобусът, пътуващ от София за курортния комплекс, се обърна в канавка на магистралата в понеделник вечерта, а при инцидента пострадаха 20 души.
От фирмата обаче не пожелаха да разкрият повече подробности заради водените следствени действия.
Курсът от „Слънчев бряг” до София започнал по график в 6:10 ч. на 30 октомври. Напълно изрядна била документацията и за злополучния обратен курс, който започнал в 17 ч.
Превозното средство е било с работещ изправен тахограф, спирачен апарат, с разписание, лиценз, попълване на дневник и т. н., каза Атанасов.
Тази сутрин пред bTV той заяви, че от фирмата нямат връзка с 49-годишния шофьор на катастрофиралия автобус.
От думите на управителя стана ясно, че фирмата няма и механизми, с които да следи всекидневно тахографските устройства. Разчита се само на изготвените графици за курсовете и смените на шофьорите, но ръководството на компанията не би могло да знае за евентуални смени между водачите и с каква скорост се движат, например.
Шофьорите сами полагали в устройството тахографския лист. По закон тази информация се съхранявала 28 дни от превозвачите, след което може да бъде изискана за проверка, обясни управителят.
По думите му цялата система за контрол на тахографските листи е в ръцете на „Автомобилна администрация”.
По-рано днес транспортният министър Ивайло Московски съобщи, че на „Юнион Ивкони” са наложени общо 28 акта от началото на годината – два от които на юридическото лице и 26 на шофьорите.
„Към компанията сме издали два акта, но към водачи за нарушения имаме още 26 акта. Според нас тези актове санкционират дейност на компанията, без значение дали са на водачи или на администратор”, подчерта той.
„Когато държавен орган ти санкционира водачите 26 пъти, трябва да ти светне лампата. Ако не ти светне, ще се стигне до тежък инцидент и ще сме принудени да ѝ отнемем лиценза”, категоричен беше министърът.
От „Юнион Ивкони” обаче твърдят, че фирмата има един акт, който се оспорва, а тези на шофьорите не са тяхно достояние.
„Дружеството няма как да разбере, освен ако самият шофьор не дойде и не каже. Обратната връзка с ДАИ не работи… Нито една фирмите не може и няма как да разбере, ако самият шофьор не каже”, каза Атанасов.
Управителят призна, че фирмата страда от недостиг на шофьори, което е проблем за целия бранш.
Според Атанасов при тях недостигът е 10 – 15%. Той обаче подчерта, че ако има недостиг на шофьори, курсът не се изпълнява, но не се позволява нарушение на времената за почивка.
„Заради неизпълнението на курсовете страдат самите превозвачи, защото им се съставят актове от ДАИ”, допълни той.