Вече няма замърсяване от петролни продукти в морето на Камен бряг. Това установи проверка на "Морска администрация". По-рано днес, Министерството на околната среда и водите съобщи за нефтено петно във водата около заседналия кораб. Засечен е и три пъти повече азот амониев в сравнение с последните замервания.

Огромна част от горивото на кораба беше източено през последните седмици, а на борда му има минимално количество. Около 50 см нефтен разлив са установили служители на „Гранична полиция“. Бурното море обаче го е размило и в момента не се вижда нищо.

През последните часове носът на кораба е слязъл с около 50 сантиметра надолу, а големите вълни са изхвърлили в морето спасителната лодка, която беше на палубата му. 

Снимка: bTV

"Най-вероятно на самата спасителна лодка е имало резервоар от 10 литра дизел или бензин и миризмата идва оттам“, заяви изп. директор на „Морска администрация“ кап. Венцислав Иванов.

На този етап няма как да се провери дали състоянието на кораба се е влошило през последното денонощие.

Няма да се качваме, защото е абсолютно невъзможно. Единственият начин да се наблюдава този кораб е от сушата“, заяви кап. Валентин Енчев, директор на „Морска администрация“ – Варна.

Що се касае до завишените норми на азот амониев във водата от „Морска администрация" отговориха следното: "Съжалявам, за първи път разбирам за това по една много проста причина. Продължава да ни се отказва достъп до резултатите от пробите от страна на Басейнова дирекция „Черноморски регион“ във Варна. Мотивът е, че нямаме законово основание да знаем, а такова имаме и това е чл. 56 от Закона за морските пространства".

Според зам.-министърът на околната среда и водите вероятно миризмата идва от изпуснатата тор, която представлява чист карбамид по документи.

Снимка: bTV

„Пробата, която взехме от пристанището, също показва чист карбамид", добави той.

На този фон корабособственикът и застрахователите все още не са обявили официално „Вера Су“ за „потънало имущество“. Институциите уверяват, че са готови да действат при първия продължителен прозорец с хубаво време.

„Необходими са ни поне 4-5 дни нещо да се започне. При прозорци от един ден само можем да направим някакви дейности, водещи до счупване на кораба", каза Енчев.

Оглед на кораба може да бъде направен най-рано във вторник следобед. От Басейновата дирекция отново започнаха да взимат проби от водата поне по четири пъти в рамките на 24 часа. Пробите за нефтени продукти, които са направени вчера, ще бъдат готови в понеделник.