Цените на на билетите за пътническите превози в България могат да паднат с едва около 5-7%, въпреки драстичния спад в цената на петрола на международните пазари с около 50% от началото на 2015 г. Това показват изчисления за ролята на разходите за гориво при образуването на цената на билета.

Цената на автобусния билет по маршрута София – Варна, например, е 33 лв. от около две години насам, въпреки че цената на бензина при пика от 2012 г. бе 2,80 лв./л, а в началото на 2015 г. тя е паднала до 1,95 лв./л.

През 2012 г. разходът на гориво, разпределен на всички пътници в автобуса, е по 8,30 лв. за всеки пътник. През 2015 г. всеки пътник има принос от 5,80 лв. към общия разход на гориво за автобуса по маршрута. Това означава, че горивото формира около 25% от общата цена на билета. В този случай заради поевтиняването на горивото билетът практически трябва да бъде в размер на 2,50 лв.

Така, независимо от срива в цените на горивата, има логика цените на билетите да паднат с около 7%.

Анализ на цените на билетите към най-популярните дестинации в България трябва да паднат с между 0,80 лв. и 2,25 лв. Трябва да се има предвид, че в ценообразуването при билетите се включват редица други разходи на превозвачите като амортизация на автомобилите и работни заплати за персонала.

Председателят на Националното сдружение на автомобилните превозвачи Галя Топалова обаче заяви в предаването „Тази сутрин” по bTV, че цените в сектора са с около 15% надолу. „За Габрово билетът от 22 лв. вече е 18 лв., за Бургас от 27 лв. е станал 25 лв.”, посочи тя и уточни, че са необходими около 10 дни, за да се отрази промяната в цените на горивата върху цените на билетите.

От бранша прогнозират, че цените на билетите ще останат такива още поне пет месеца. „Според нас до септември-октомври цените ще се задържат такива. Има вероятност за поскъпване преди летния сезон с 5-10 стотинки”, обясни още Топалова.

Икономистът от „Индъстри Уоч” Лъчезар Богданов обясни, че цените падат там, където има силна конкуренция. „Стремежът да не загубиш клиенти те кара да сваляш цените. Когато пада цената на транспорта, има повече стоки от Полша, от Франция и има по-ожесточена конкуренция на европейския пазар”, допълни той и прогнозира, че тенденцията ще се запази през цялата година.

Промяна в цените на таксиметровите услуги обаче не се очаква, въпреки поевтиняването на горивата в световен мащаб. „Таксиметровият апарат не може да сменя непрекъснато цените – 22 000 таксита трябва да минат оторизиран контрол – много е сложно като процедура, за да отразява цените на горивата. Освен това основното гориво за такситата е метан, а той не е поевтинял – още е около 1,70 лв.”, заяви инж. Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите шофьори.