По-лесен вход към електронните здравни досиета на гражданите - депутати от ГЕРБ предлагат уникалните кодове за достъп вече да се изпращат на личните лекари, а те да ги раздават на пациентите си. Сега трябва да се редим на опашка в Районната здравна каса.

В Столичната здравна каса на здравноосигурените българи се издава уникален код, с който получават достъп до електронните си здравни досиета. Става с представяне на лична карта и ако няма опашка, се чака само няколко минути. Въпреки това от съществуванеото на услугата досега, за две години, са издадени само около 30 000 кода.

Здравноосигурените получиха облекчен достъп до здравните си досиета преди две години. Целта беше пациентите да упражняват контрол върху лечебните заведения, като следят за нереални прегледи и изследвания.

Радослав Лаловски, който преди часове е претърпял хирургична интервенция, никога не е чувал за услугата. Споделя, че така или иначе пациентите рядко се оплакват. „Повечето хора не смеят. Това е създавано с годините, за да не получават лошо отношение”, споделя пациентът в Александровска болница.

Промените в закона за здравното осигуряване предвиждат Здравната каса да проучва удовлетвореността на пациентите. ГЕРБ предлагат в електронните здравни досиета да бъде добавена възможност за оплаквания от пациентите в четири категории - отчетена, но неизвършена дейност, лошо качество на медицинската помощ, отказан достъп до медицинска документация, нерегламентирани плащания. Ако 10% от пациентите са недоволни, Касата няма да сключи договор с лечебното заведение.

От Александровската болница ще бъдат безкомпромисни при системни сигнали срещу служители. „Зависи какви са оплакванията, зависи тези оплаквания дали са доказани. Когато се докажат оплакванията, ще бъде определена и санкция по Кодекса на труда. Това е ясно”, обясни д-р Костадин Ангелов от лечебното заведение.

Предвижда се кодовете за достъп да се разпращат до общопрактикуващите лекари, а те да ги раздават на пациентите си. Д-р Георги Киряков е против. Обяснява, че интерес от кода биха имали предимно млади хора. Една трета от пациентите му са пенсионери, които не могат да работят с компютър.

„Точно тези възрастни, които ние не можем да подмладим, са най-сърдитите и най-често искат да се оплачат от това, че не сме ги подмладили. Ама те нямат достъп до интернет и не могат да използват тази възможност, която им дава Здравнаат каса”, коментира д-р Киряков.

Иван Лаловски обаче би се възползвал от услугата, ако стане по-достъпна, и би отстоявал правата си.

Предложенията предстои да бъдат разгледани в Здравната комисия до края на седмицата. След това предстои окончателното приемане на закона от депутатите в пленарната зала.