Държавата изнесе нова порция идеи за пътна безопасност. Една от тях е обучението за шофьори да започва от най-ранна детска възраст и да се държи изпит след 7 клас в училище. Идеята беше предложена на кръгла маса за пътна безопасност в НДК.

От МВР уверяват, че заради поредицата от катастрофи тези дни са засилили контрола по пътищата с патрулни коли на КАТ. Въпреки това и днес станаха няколко фатални инцидента.

Наред с контрола обаче експерти, депутати и министри са единодушни, че обучението на шофьорите у нас, както и целият Закон за движение по пътищата се нуждаят от промяна.

Например – децата още от 7 клас да бъдат изпитвани по предмет „пътна безопасност”. Предложението е на ресорната държавна агенция.

Снимка: btvnovinite.bg

„Това изисква, както промяна на подхода в училище – дали трябва да стане безопасността на движение по пътищата предмет или това ще бъде в часа на класния предстои да дискутираме”, отбеляза Малина Крумова от ДА „Безопасност на движението по пътищата”.

Колкото до новите мерки – част от експертите настояват за увеличаване часовете на шофьорските курсове, за кормуване нощем и на оживени булеварди.

„Скъсаха ме, защото ме изпитваха на място, където не съм кормувал”. Ами, като вземе книжка и тръгне да кара във Виена какво правим?”, пита Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Други виждат в проблема в качеството и обективността на шофьорските изпити.

„Всеки един може да вземе толкова часове да се обучава, колкото му е необходимо, за да вземе изпита”, посочи Богдан Милчев от Национална агенция „Пътна безопасност”.
 
Идеята изпитите да се излъчват с камера чрез интернет също среща противници – дори и в правителството.

„Корупцията се бори с други средства, други закони и там влияят други фактори”, каза министърът на вътрешните работи Младен Маринов.

Контрол на контрола според вътрешния министър би отслабил мотивацията на автоинструкторите.

Министърът на транспорта Росен Желязков също се обяви категорично за нов закон, тъй като според него между десетките институции, които се занимават с темата, няма координация. Дискусиите за това какво да залегне в този закон продължават.

България е на първо място в Европа по смъртни случаи, причинени от пътнотранспортни произшествия.