Транспортното министерство обмисля да промени статута на инспекторите, пред които се държи изпитът по кормуване. Обсъжда се те да минат на нови договори и ново заплащане. Целта е по-ефективна борба с корупцията при шофьорските изпити.

Над 150 хиляди души у нас всяка година минават шофьорските изпити и получават книжки. Проблем е, обаче, че често няма кой да изпитва младите водачи.

Целта на промените е инспекторите да минат не на трудови, а на граждански договори и да получават по 20 лева от всеки изпитан шофьор. Мотивите – така ще получават по-добри заплати и няма да влизат в корупционни схеми.

През април 2016 г. bTV разкри схема за купуване на книжки от неграмотни шофьори. Изпитът се провеждаше на място, известно като „Клиниката” – оборудвано с камери и микрофони за подсказване. 

Подобни схеми ще са рядкост, ако изпитвачите са на граждански договори към ДАИ, твърдят в автошколите. Все по-често инспектори от провинцията изпитват кандидат-шофьорите в София и това е проблем, мотивират се и инструкторите. „Той като не познава София не знае и къде да го изпитва. И някой път така го обърка курсиста, че курсиста да влезе в насрещно движение или да направи грешна маневра…”, разказва Димитър Мишев.

Схемата с независимите изпитващи вече е тествана и не е сработила, контрират експерти. „От 1999 г. до 2002 г. беше така и се оказа, че е несполучлив”, посочва бившият председател на транспортната комисия в НС Настимир Ананиев.

Другият проблем е, че е по-трудно да контролираш инспектори, които са на граждански, а не на трудови договори с агенцията. Критиците твърдят още, че така шефовете на ДАИ ще отстранят неудобните и ще се разграничат от всички, хванати да търгуват с книжки.

Така или иначе, идеята тепърва ще се обсъжда в подробности.