След инцидента със засядането на товарния кораб „Вера Су“ ще бъдат предприети мерки за избягване на подобни инциденти в бъдеще. Едната е да се преразгледат на плавателните пътища в района, защото са прекалено близо до брега. Другата мярка е създаване на ясни процедури за действие при такива случай, заяви транспортният министър Христо Алексиев на брифинг по повод успеха на операцията по изтегляне на плавателния съд.
Акцията по изтеглянето на „Вера Су“ приключи успешно малко след полунощ. Корабът, който 36 дни беше заседнал на скалите край Камен бряг, вече се намира на кей във Варна.
Министър Алексиев поздрави участвалите в операцията по спасяването на кораба и заяви, че трябва да бъдат наградени.
„Ние сме единствената европейска страна без спасителен коран и подготвен екипаж. Заварих пълен разпад и безотговорност. Нямахме план, хората не бяха подготвени, техниката беше тотално скапана. Дори по време на операцията се наложи да ремонтираме техниката. Проведоха се разговори със специализирани спасителни фирми, които казаха, че по това време на годината и при тези условия не биха предприели такава операция и говореха за започването ѝ догодина. Говорихме и с Румъния, там отговорът беше подобен“, каза Алексиев.
„Наложи се от скрап да правим сложна спасителна операция. Успяхме да спасим екипажа при една сложна операция и да освободим товара от кораба и да опазим както околната среда, така и здравето на хората и техния поминък. Изтеглихме кораба при положение, че корабособственикът работеше в посока кораба да бъде потопен", допълни транспортният министър.
Алексиев разказа, че по време на операцията е направена дори иновация и нов метод, използвайки ферибот от Варна, на който са били натоварени вагони цистерни, за да се сложил в тях товара от втечнен карбамид. Директорът на "Морска администрация" Венцислав Иванов също похвали служителите на НКЖИ, БМВ, военнослужещите от ВМС и "Гранична полиция" за техния принос към операцията.
„Застрахователите ще поемат разходите, които ние сме направили до момента. Не мога да кажа точно, каква е сумата, която ще излезе, но разходите ще бъдат от застраховката по този кораб, ако не – ще заведем искове срещу корабособственика и срещу застрахователите“, допълни Алексиев.
По думите му "корабът е вече на държавата", но "едва ли ще бъде опериран в бъдеще", макар че ще бъдат извършени дейности по неговия ремонт и укрепване.
Транспортният министър отбеляза, че необходимостта от спасителен кораб за България е видна след нарязването на "Перун",ц който е изпълнявал тази функция. Не е нужно обаче този кораб да се купува само от нашата държава. Той може да бъде купен съвместно с друга черноморска страна като Румъния.