Близо месец след като турският кораб "Вера Су" заседна край скалите на Камен бряг, днес започна операция по разтоварването му. Около 9 сутринта на "Вера Су" се качи водолазният екип и започна източване на водата от машинното отделение.

От кораба бяха свалени всички пластмасови отпадъци, за да не пречат на същинското разтоварване на карбамида. Той ще бъде разтоварен на три баржи, ще се превози до пристанище във Варна и ще се натовари във вагони на железниците.

Няма замърсяване на морето от кораба "Вера Су", заяви транспортният министър Христо Алексиев пред журналисти днес. Той апелира темата да не се преекспонира.

"България няма нужда сама да си създава екокатастрофа", допълни Алексиев. 

И ако министърът на транспорта уверява, че замърсяване в района няма, не така мислят местните хора. „В последно време усещаме, че рибата взе да изчезва. Дали се дължи на „Вера Су” и натравянето на водите около Яйлата, но рибата взе да ни заобикаля. Просто тя изчезна по-навътре”, каза пред камерата на bTV рибарят Атанас Ангелов.

„Притеснение имаме, да. Имаме мидени ферми, те са стратегически за нашия район, има хора, които се препитават и в тези мидени ферми работят и други хора и гледат семейства. Едно такова замърсяване, вие знаете, че мидата е филтърът на морето, е изключително опасно”, заяви кметът на село Българево Георги Георгиев.

Последните проби от Басейнова дирекция, които изследват водата на място, все още показват завишение 5 пъти над тренда, който е измерен преди бурното време.

Министърът на транспорта обяви днес какви ще бъдат следващите стъпки.

Условията в района на Камен бряг, където заседна корабът, са много тежки, каза днес министър Алексиев. Корабът буквално се е забил в скалите, обграден е от тях и влизането в него е много сложно. Ние направихме план с използването на цялата налична техника в региона и частния бизнес за акцията. В момента времето е сравнително спокойно и приоритетно ще се опитаме да разтоварим кораба, отбеляза Христо Алексиев.

Той съобщи още, че източват водата от хамбарите, извадили са всичко опасно от кораба и допълнително е укрепен.

В момента с платформа се докарва външна хидравлика за "съживяване" на кораба и да започне разтоварването, уточни действията Христо Алексиев.

Според направените анализи, едната част от товара е в течно състояние и той ще бъде разтоварен на баржите и след това претоварен на кораба "Екогалакси".

Твърдите буци ще бъдат изгребани и от пристанище Варна- Изток ще се претоварят на покрити вагони, обясни министър Алексиев. Работи се на 24-часов режим и всички това трябва до четвъртък - петък да се бъде свършено, защото след това пак се разваля времето, каза Христо Алексиев.

Ако има друг прозорец, корабът ще бъде изваден от мястото на което е, но приоритет е човешкият живот и "безумни действия" и твърде рисковани операции няма да се извършват, "за да угодим на не знам кого", каза той.

Специализираните фирми от Холандия за спасителни операции, привлечени от Холандия, както и тези на корабособственика, бяха категорични, че при тези атмосферни условия подобна акция е невъзможна. Това означава, че нашите действия в момента при това вълнение от три-четири-пет бала на морето са много сериозна операция, допълни Христо Алексиев.

По отношение на собствеността на "Вера Су" проблемът е много сложен, защото освен корабособственикът има намесени още много страни - застрахователи на машината, на кораба, на товара и т.н. и всеки има различни виждания и претенции, каза транспортният министър.

Той смята, че корабособственикът по никакъв начин не е съдействал на държавата. Днес в 16.00 часа изтича срокът, който му е даден за предприемане на някакви действия и, ако такива няма, според международните конвенции, корабът би следвало да стане собственик на държавата, каза Христо Алексиев.

Търговският кораб "Вера Су" заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от девет души. На 26 септември министър Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото - източено. Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.