Седмица след шумната намеса на държавата с препломбирането на бензиноколонките - горивата у нас поевтиняха с близо 10 стотинки.
Окончателната дума има антимонополната комисия. В момента дизел и бензин се продават на около 2 лева и 20 стотинки за литър. Въпреки това дизелът у нас остава вторият най-скъп в Евросъюза преди облагане сданъци и акцизи. След поевтиняването в последната седмица - виждате в Малта вече дизелът е малко по-скъп. Благодарение на факта, че у нас косвеният налог е възможно най-ниският в Европейския съюз, крайната цена все пак остава по-ниска от средната в останалите страни - членки.
Докато мненията на анализаторите има ли изкривяване на пазара се разминават, оказва се големите български транспортни компании намират варианти как да зареждат отвън.
Фирма превозва товари в целия Европейски съюз. Когато пътуват до Англия и Франция избират да зареждат в Люксембург и Австрия - както заради доброто качество, така и заради цената. Истинската икономия обаче правят с курсовете до Русия и Уркайна, където цените са наполовина.
„Излизаме с празни резервоари от Европейския съюз зареждаеме в Украйна и Русия и дори при обратните курсове от прибалтийските държави минават през Русия и украйна, защото разликите в цените на горивата са огромни”, каза Красимира Лазарова съдружник и управител на фирмата. А други транспортни фирми казват, че зареждат по-изгодно дори в Румъния.
Анализаторите изчисляват, че в дългосрочен план горивата у нас са поевтинели с около 10 на сто, при средно 8% в останалите европейки държава. В краткосрочен план обаче те виждат проблем в реакцията на пазара у нас има.
„В тези периоди от 1-2 месеца, когато цената на птреола наистина се срина, тези компании дистрибутори и Лукойл се оптиват да покрият стари загуби (...) в България има все пак монопол”, поясни Мартин Владимиров от Център за изследване на демокрацията.
А производствените разходи на Дизел и Бензин остават най-високите в ЕС. Отново обяснението е в амортизираната инсталация за преработка. А докато всички очакват резултатите от проверката на антимополната комисия, Красимира Лазарова вижда проблема другаде.
„И този въпрос с картел, с монопол ...като че ли за нас малко се изместват акцентите, защото в България се оказа, че проблемът не е това, а проблемът е бензиноколонката”, каза тя.
А според правителството само тази седмица има ръст в потреблението на горива от над 10%.
В „Аз, репортерът” получихме снимка от бензиностанция на Лукойл в Македония. Авторът коментира, че цената на газта е 83 стотинки, а литър бензин е 2 и 7 стотинки.
Според анализаторите - това може да се дължи както на по-голяма конкуренция и по-ниски данъци в Македония.