Не съм казала, че се чувствам застрашена. Винаги съм карала своя личен автомобил като депутат. Нито веднъж не съм ползвала кола на парламента по време на служебните си пътувания, така че нямам проблем с това да ползвам личния си автомобил. Предложиха ми от БСП, защото имат определена информация и аз бях поставена в ситуация да не откажа. Приех това предложение. Това каза в предаването „Лице в лице” говорителят на ПГ на „БСП за България” Елена Йончева.
В коментар на избора на Марияна Николова за вицепремиер, Йончева каза, че днес не са били дадени никакви аргументи защо тя е избрана за вицепремиер.
"Това, което ни смути е, че премиерът Борисов отсъстваше от пленарната зала. След като се прави една такава толкова важна, съществена рокада и то в критична ситуация за България, би трябвало да изслушаме аргументите на господин Борисов. Смятам, че това е редно в една демократична държава, може би е нормално в един автократичен режим. Важни са в този момент аргументите, защото хората вече излизат на улицата, защото търпението вече им свършва”, коментира депутатът.
Хората излизат на улицата заради арогантното поведение на властта, не на Валери Симеонов, допълни Йончева.
"Валери Симеонов подпали това недоволство, той даде израз на това недоволство по някакъв начин, но арогантността на цялото правителство се състои в това, че от сутрин до вечер говорят колко е добре България, докато хората мизерстват и няма никакъв изход от тази мизерия. Правителството от сутрин до вечер говори колко е добре България докато хората мизерстват".
53% от българите са работещи бедни, те получават чисти доходи 460 лв. В същото време правителството говори за икономически растеж, но никой не казва от какво е този икономически растеж, каза още Йончева.
По думите й икономическият растеж не е поради работеща икономика, а защото българи изпращат от чужбина помощи за своите роднини. Всяка година изпращат по 2,5 млрд лв. изпращат в България работещи българи и става дума само за суми по банков път, допълни депутатът.
Енергийните помощи са милостиня, по думите на Йончева.
"В България няма никакъв растеж. Според БАН цифрата вероятно е два пъти по-голяма. Говорим, че е спаднала безработицата и най-вероятно най-спаднала е в най-бедните райони, защото хората заминават, те веме не желаят, не могат да работят в България. В България няма никакво чувство за справедливост.
Преките чуждестранни инвестиции са паднали повече от 10 пъти за последните 10 години", допълни депутатът.
Според Световната банка това се дължи на голямата корупция, липса на добрата съдебна система и липсата на предвидимост, допълни Йончева.
В коментар на поисканата й от строителния бранш оставка Йончева каза, че това, което искат е по-скоро в защита на бранша.
„Искаме от АПИ да ни даде разрешение да бъдат взети в присъствието на АПИ, на експерти, на КАТ експерти ядки, проби от четирите магистрали, от тези участъци, които са построени в последните 5 години, защото след петата година има степен на износване. Става дума за четирите магистрали „Тракия”, „Хемус”, ”Марица” и „Струма”. Това за моя голяма изненада предизвика тази бурна реакция”, заяви Елена Йончева.
Няма даже необходимост може би да се иска такава техническа експертиза, защото всички пътуваме по тези пътища и виждаме какво се случва с тях, каза тя.
Депутатът цитира Държавния департамент, който казва за България в доклада си, че корупцията е ендемична, особено при реализирането на големи инфраструктурни проекти и в енергийния сектор.
До 40% от стойността на автомагистралите се връща обратно към властта, считат много експерти в България.
"С една такава проверка ние не само ще дадем цялостна картина, но ще докажем дали това е така, дали има обосновани съмнения за едно такова предположение.
Ще докажем дали начинът, по който е строено в Своге и този участък, който беше критичен, за който се доказа, че е използван варовик, вместо твърди частици, поради които е компрометиран горният слой на пътя, дали по този начин не са строени и другите пътища. Защото моята среща с много експерти, професори, доценти показва, че не са строени както трябва. Не защото нямаме добри специалисти, ние имаме много добри специалисти, много добри фирми, които строят качествено и отговорно, но те са поставени в много специфични условия, които им се налагат да изпълняват, за да могат да вземат тези обществени поръчки. Ние искаме да проверим дали е така. Все още няма отговор от АПИ, казаха, ч„е ще го дадат до няколко дни още миналата седмица".
Ние настояваме да бъде направена такава независима експертиза в лицензирана европейска лаборатория, която няма бизнес в България, за да отпаднат абсолютно всякакви съмнения, че има някаква форма на зависимост и влияние върху тях, допълни Йончева.
Тя каза, че е имало изследване на магистрала „Тракия” между Стара и Нова Загора, където се е оказало, че в основата е сложена пепелина, материал, който не отговаря на изискванията. По думите й това лабораторно изследване е стигнало до Европейската комисия. Този участък е целият нагънат и се води експериментален, допълни Йончева.
В коментар на поискания й имунитет от прокуратурата и евентуалният свидетел, Йончева заяви, че вероятно свидетелят е един от депутатите, подали сигнала – а това са Делян Добрев, Тома Биков и третият – Антон Тодоров.
"Прокуратурата не е повдигнала обвинения. Аз си дадох имунитета. Прокуратурата е образувала дело по сигнал на тези трима депутати и в документите, които получих, няма никакви факти, които да водят към подобни изводи".