Потребителите вече могат да правят справки в държавната администрация онлайн през мобилните телефони, ако имат електронен подпис. Така те получават достъп до 190 услуги в държавната администрация.

Услугата облачен електронен подпис беше представена днес официално от държавната агенция за електронно управление с двете компании, които осигуряват облачен електронен подпис. 

От агенцията изтъкват, че услугата е лесна за инсталиране и употреба през мобилно смарт устройство. Те посочват и фактът, че не се влияе от операционни системи и браузъри и осигурява достъп до електронни административни услуги по всяко време и от всяка точка на света. 

Системата ще работи 4 месеца безплатно за потребителите за подобрения и препоръки в интерфейса. Част от услугите и справките ще останат платени, така както са платени справките в част от държавната администрация, стана ясно от думите на председателя на ДАЕУ – Атанас Темелков пред bTV.

Държавната агенция очаква скоро да се присъединят към платформата и другите доставчици на електронен подпис. В момента цената на тази услуга се движи от 21 до 34 лева. 

Гражданите и бизнесът вече могат да взаимодействат изцяло цифрово с администрациите. Близо 19 000 са регистрираните потребители в системата. От тях повече от 90 са фирми, над 700 са администрации. 

Снимка: btvnovinite.bg

Основните регистри и системи на централната администрация вече са свързани - през средата за обмен на данни между регистрите – RegiX. Там се извършват 165 типа справки от 62 регистъра на централни администрации, отчете Атанас Темелков. 

Над 2 000 000 транзакции за достъп до удостоверителна и справочна информация се предоставят средно на месец през RegiX. Половината от тях са за нуждите на държавната администрация. Системата реално спестява време и усилия за получаване, проверка и обработка на данните. 

До 2023 г. те трябва да имат централизиран достъп по електронен път до над 850 електронни услуги,обяви председателят на държавната агенция за електронно управление Атанас Темелков. 

У нас 75 на сто от участвалите в допитването не са използвали електронни услуги и са имали контакт с администрации само "на гише". В същото време над 5.5 млн. граждани използват мобилен интернет.

Снимка: btvnovinite.bg

Хартиеният обмен между администрациите е премахнат в национален мащаб между всички административни структури. Близо 1 000 от тях  обменят документи изцяло електронно, което е първата успешно приложена мярка за ограничаване на хартиената администрация.

Това означава спестени близо 100 тона хартия годишно и около 220 хиляди лева средногодишно спестените разходи само за хартия на администрациите. С преустановяването на хартиения обмен времето за регистрацията на един документ и връщането на отговор се скъсява близо 6 пъти. 

При загуба или кражба на мобилното устройство, може да се осигури достъп през друг мобилен телефон или компютър. Услугата се гарантира с двуфакторна идентификация, категорични са от ДАЕУ. 

Експертът по киберсигурност Ясен Танев похвали инициативата и коментира пред bTV, че по негови наблюдения засега системата предлага пасивни услуги като справка с КЕП онлайн през мобилния телефон. 

„Дали е изцяло надежден зависи изцяло от услугата по валидация на физическата самоличност на облачните оператори. Ако искаме да изпълним добре проекта, е важно да се стартира внимателно само с пасивни услуги. Ако някои успее да фалшифицира вашата физическа идентичност и я предостави по електронен път чрез копие на документите ви, това не е само проблем на компрометиране на вашите данни, но при активни услуги някои може да прехвърли фирмата дружеството ви и да извършва операции и от ваше име. Ако услугите са пасивни със справки, това е една добра инициатива с премерен риск”, обясни Танев.