Наклоните на някои участъци от автомагистрала "Струма" са недопустимо стръмни, а мантинелите са под необходимия клас на задържане при катастрофа - това е мнението на експертите, които направиха обход на трасето.
Дългогодишният пътен архитект Димитър Димитров вижда проблем още в проектирането на автомагистралата – вместо да върви по права линия, тя повтаря вече построен стар републикански път.
"Понеже се разширява на части, започва да става нестабилна основата. Там, където се случи инцидентът, в този участък от поне 5 км, там се натъкваха на газопроводи, изместваха, преправяха, правиха кръпки“, обяснява той.
Опасностите са в наклоните, кривите и виражите, които според Димитров са недопустими за магистрала или скоростен път.
Тръгваме от началото на магистралата след кръговото на Драгичево до Долна Диканя.
"Слизането, което сега правим надолу, наклоните, не отговарят на изискването на българските стандарти за магистрали. Този наклон, както и предишният след Студена, са категорично недопустими", смята още арх. Димитър Димитров.
Той изтъква законови изисквания наклонът при автомагистрала да е максимум 4,5%, т.е. за 100 метра отсечка - до 4,5 метра спускане. Край Студена и Боснек то е над 6%, уточнява той. Пътят и тук не е приет като магистрала, но наклонът е опасен и за скоростен път.
"При едно такова стремглаво спускане, както на практика се случва, няма спиране при хлъзгав път", уточнява той.
Председателят на българската асоциация на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров, критикува разделителните пътни мантинели по магистралата.
"Ако там имаше една по-добра мантинела с по-висока степен на задържане, нямаше да мине автобусът зад мантинелата, нямаше да я скъса, просто щяхме да имаме една лека катастрофа. Конкретната мантинела е изключително стара“, казва Владимир Тодоров.
От Агенция "Пътна Инфраструктура" напомниха, че тече пет дневна проверка на участъка с катастрофата и констатациите от нея тепърва предстоят.