Данъчните промени за автомобилите са крайно недостатъчни, за да решат проблемите с чистотата на въздуха. Това показват анализите на Асоциация „Активни потребители”.  

Според асоциацията и с увеличението на данъците за по-старите автомобили, които са масови в страната, за тях отново ще се плаща значително по-малък налог, отколкото за едно сравнително ново возило, което отговаря на по-високи екологични стандарти. 

В същото време у нас няма предвидени субсидии за гражданите и фирмите, които купуват електромобили. А по данни на асоциацията в различни страни в Западна Европа покупката на електрически коли се подпомага с различни суми, за да има повече „чисти возила” на пътя. 

Снимка: btvnovinite.bg

Венцислав Гоцков, който си избира стар автомобил, казва, че ако има субсидия от поне 20% за електромобил, ще обмисли покупката му. „Ако имах повече пари, бих купил и аз по-нецапаща, по-нова, свързано е със средствата”, категоричен е той.

От „Активни потребители” пък освен липсата на субсидия за по-чистите коли виждат и друга несправедливост. Няма облекчения за автомобилите с газ.

„50% редукция на данъка на газовите автомобили, защото те реално замърсяват най-малко”, настоява Богомил Николов от асоциацията.

Вносителите на нови коли не виждат смисъл колите със стандарт „Евро 4” да ползват данъчни облекчения.  

„Това, което се стимулира с новото данъчно законодателство, са автомобили на 20 години, а автомобилите на 20 години замърсяват 30 пъти повече, отколкото новите автомобили”, коментира Храбрин Иванчев от Асоциацията на автомобилните производители.

Красимир Георгиев има малка фирма и за лекотоварния си автомобил досега е плащал 8 лева данък, а с промените ще дава много повече.

Той призна, че се чувства леко излъган предвид, че обещанията са били за 4-годишния мандат да няма сериозно увеличение на данъците.

От Столичната община пък обясниха, че само в София има над 74 хиляди лекотоварни автомобила, като част от тях всъщност са скъпи джипове, които досега са плащали малък данък, но вече ще плащат много повече. При реалните товарни автомобили увеличението ще е по-символично.  

„Защото реално това са автомобили с не толкова голяма мощност на двигателите и при тях разликата във финансово изражение няма да е толкова голяма, че да затрудни техния бизнес”, обясни зам.-кметът на София Дончо Барбалов.

Предстои данъчните промени да бъдат одобрени от парламента.