В железниците, за да има катастрофа в една такава бавно инерционна система трябва да има поне 3 грешки. При една или при две системата е изградена така, че може да издържи. Това каза за bTV Симеон Ананиев, вещо лице при разследването на подобни инциденти.
„Най-сериозната грешка е това, което ние не успяхме да направим, включително и аз, когато работех в системата, че в Европейския съюз е забранено пресичането на основни железопътни линии с пътната инфраструктура и това трябваше в България да бъде премахнато. Имаме 9 линии в България, второстепенни и третостепенни, там може, но на основните линии прелезите трябва да ги няма. Те трябва да бъдат или надлези, или подлези, или някои от тях да бъдат затворени. Всичко това ние не успяхме да направим“, заяви той.
Железопътната мрежа в България и начинът на дисциплина както в железниците, така и в автомобилния транспорт, дават предпоставки над 36% от произшествията в железопътния транспорт да са удари на прелези, или на железопътни линии, допълни Ананиев.
Той каза, че е направил справка от изследванията на „Бостън консултинг груп“ за индекса на европейските железопътни превози, който се определя от 3 показателя - единият е безопасност – най-важният, другият е интензивност на използване и качество на услуга.
„Ние заедно с Румъния сме твърдо на последно място. Максимумът точки е 10. Най-добрите държави са в 7, ние имаме 1,9, от които 0,9 имаме интензивност, тоест използване, 0,9 качество на услугата и забележете - 0,1 безопасност", отбеляза Ананиев.
Гледайте целия разговор във видеото.