Колите на ток у нас остават много малко - регистрирани са само около двеста.
Въпреки обещанията на държавата, няма преференции за ползването на електромобили. Това е вторият електромобил на Валери Стоилов. И двете коли сам е преправил на електрически. Ползва пикапа за частния си бизнес, който е на няколко километра от София. По думите му За 100км. е под 3 лева разхода.
Зарежда колата освен от електрическата мрежа и от соларните си панели. Преправянето й му е струвало над 10 000 лева.
„Ускорява по-добре от дизела. Тук имаме 17 кW двигател на моменти отива до 30 кW при ускоряване. Ще вдигне 120, но разходът до 80 км е най-икономичен”, добавя Стоилов.
Още по-малко харчи произведеният в завод служебен електромобил на Камен Василев. Той печели с него второ място на първото еко рали у нас миналия месец. „За разстояние от 310 км за двата етапа сме използвали електроенергия за цена от 4,80 лв.”, посочи той.
Банката, в която работи Василев, купува колата, за да се ползва от целия екип. Почти всички от регистрираните 232-ва електромобила у нас са закупени от фирми. Но ползването на такава кола може да е изгодно и за частни лица.
„Човекът, който има среден пробег на ден от 70-100 км. може спокойно да използва електромобил и това вече ще му е по-изгодно дори и при сегашните цени на електромобилите”, е мнението на Василев.
За притежателите на електромобили у нас все още няма никакви облекчения освен безплатното паркиране в синя зона в София. От началото на 2013-та трябваше да бъдат освободени от годишен данък, но това не се случи. Според собствениците липсват достатъчно места за зареждане.”Защото в София, ако живееш на петия етаж, трудничко като се прибереш да го включиш да се зарежда, на по-разумни цени да доставят зареждането.”, смята притежателят на електромобил.
Иначе предимствата на електромобила са много - безшумен е, не замърсява околната среда и вдига за секунди над 60 км.