След две години ще плащаме за услуги на държавната и местната власт през Интернет и чрез мобилните си телефони. Прогнозата направиха специалисти по информационни технологии в заключителния ден от международната конференция WebIT.

Човек и добре да живее, рано или късно, застава на опашка в държавно учреждение. Губенето на време и нерви е на път да остане в миналото, защото български специалисти вече работят по внедряването на все повече електронни услуги в институциите. Те ще са част от бъдеща дигитална платформа, която ще свързва учрежденията. Всеки ще може да дава идеи за подобряването й, като дори създава програми за работа с нея.

„Всеки един от нас, който стои на опашка в община или някъде другаде, и успее в главата си да оптимизира процесът Х, за да не се налага да стои на 4 гишета, или процесът Y, за да може да паркира в "Синя зона", за да пусне някакъв документ, би могъл да създаде някакво приложение и то да бъде одобрено от съответната структура, която има ангажимент да направи това,” казва Пламен Русев.

Подобни приложения или програми за смартфони и преносими компютри вече действат успешно в целия свят. Някои от тях са разработени от съвсем малки, но предприемчиви софтуерни компании, които могат да се развиват в България и да продават разработките си в чужбина. Австрия, например, печели четири години поред призът на Европейския съюз за най-добро електронно управление и има амбициите да продава своето електронно управление на държави в Европа и света.

След година започват тестовете на нова електронна система в една от българските общини, която ще ускори и улесни услугите за гражданите.