До 2020 г. ще имаме безопасен път през Кресненското дефиле. Такива са надеждите на държавата, която вече има вариант за най-сложната отсечка от магистрала "Струма".
Десетилетия се търсят различни варианти за трасето през дефилето. 15-метровият тунел и двулентовият път на два етажа бяха отхвърлени заради протести на еколози и сеизмичността на района. На ход е последният вариант - два еднопосочни пътя.
„Ние, слава Богу, почти сме се обединили около един компромисен вариант, преминаването да е разделено през дефилето. За пътуващите от Благоевград до Кулата да стане двупосочно движение, като бъде реконструиран пътят с изправяне на завоите. В обратното направление - да започва от Кресна, правейки обход”, обясни министър Лиляна Павлова.
Новото трасе е с нови съоръжения, ще има 5 тунелни преминавания и множество виадукти, защото това е силно пресечена местност, обясни Лазар Лазаров от АПИ.
Според еколозите, ако магистралата минава през дефилето, трябва да има тунели. Добър вариант според тях е и пътят да бъде изведен изцяло от Кресненското дефиле, за да бъдат защитени животинските видове в региона.
„Там са най-ключовите видове влечуги, които се срещат в България - леопардовият смок, ивичестият смок, златочелият смок, турската боа се среща в Кресненското дефиле, червеницата, коцката змия - това са много редки видове змии и страдат от трафика”, обясни Александър Дуцов от Сдружение „За дива природа Балкани”.
„Има много екологични организации, които си държат на тунел, други на дефилето, пътят там да бъде закрит завинаги и това да бъде велоалея и алея за разходки, за да се опазят животните. Вариант, който, разбирате, няма как да се случи”, каза министър Павлова.
В момента това е едно от най-рисковите трасета в България. През последните години 46 души са загубили живота си там. Ранени са повече от 250 души.
Затова забавянето на строителството би било пагубно.
Новият път няма да бъде магистрала в пълния смисъл на думата, а скоростен път с ограничение на скоростта до 90 км в час.