На извънредно заседание парламентът гласува на второ четене промените в Закона за движение по пътищата. От 99 народни представители 83 ги подкрепиха, 15 гласуваха „против”, а един се въздържа. Измененията вдигат ограничението на скоростта по магистралите на 140 километра в час. Досега максимално допустимата скорост за леките коли беше с 10 километра по-ниска.

Новото, по-високо ограничение обаче ще важи само за новите и рехабилитираните участъци, които отговарят на всички изисквания, както обясни по-рано регионалният министър Лиляна Павлова.

Социалистите искат вето от Плевнелиев

Заедно с депутати от останалите парламентарни групи, извън ГЕРБ, БСП ще поиска президентът Росен Плевнелиев да наложи вето върху частта от Закона за пътищата, която предвижда увеличение на скоростта на 140 км/ч. Това каза в парламента зам.-председателят на парламентарната група на Коалиция за България Михаил Миков, съобщиха от пресцентъра на партията. Според Миков, новият текст в закона е опасен за гражданите.

Скоростните пътища - прецедент в Европа... само да не заменят магистралите

С приетите промени бяха регламентирани и т.нар. скоростни пътища. Те ще бъдат изградени и означени специално за движение на моторни превозни средства с високи скорости. Ще имат самостоятелни платна в двете посоки, като всяко от тях ще бъде с минимум две ленти.

Скоростните пътища ще се пресичат от други само на различни нива, така ще става и вливането на трафика в тях. Те ще имат предпазна ограда, площадки за принудително спиране и зони за краткотраен отдих.

Скоростните отсечки тепърва ще се строят

В Стратегия 2020 са предвидени седем такива, включително Русе-Шумен, Русе-Велико Търново, Видин-Монтана, Скоростен път „Рила”. Максимално допустимата скорост по тях ще бъде 120 километра в час.

От опозицията се усъмниха, че идеята за скоростните пътища цели да лиши Северна България от магистрала. „Не можем да приемем, че половината от територията на страната, дълги години останала в периферията на стратегическата инфраструктура, ще бъде в такава ситуация, че единствената магистрала... от София до Варна, да не бъде изградена изцяло, а в някои участъци да бъде заместена със скоростни пътища,” каза депутатът от ДПС Четин Казак. Според него „Хемус” трябва да е приоритет и да бъде изградена „открай – докрай”... със статут на автомагистрала.

Народният представител от „Атака” Павел Шопов заяви, че с понятието „скоростен път” се създава "объркване в понятията". Според него то нямало никакво практическо значение. „Какво означава ‘национален обект’,” попита депутатът от Коалиция за България Петър Мутафчиев и настоя за редакционна промяна – „обект с национално значение”. Той също призова магистралите да не се заменят със скоростни пътища. Съпартиецът му Румен Такоров отбеляза, че никъде в Европа нямало такива.

Вместо да изчезнат, билбордовете остават, само че на безопасно разстояние

Правилата за билбордовете край магистралите ще бъдат регламентирани в наредба, каза пред журналисти в парламента инж. Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура”. Вместо да ги премахнат, промените в Закона за движение по пътищата ги оставиха. По думите на Лазаров от АПИ ще зависи къде и при какви условия ще бъдат поставяни рекламните съоръжения край новите магистрали. Наредбата се очаква да бъде готова до половин година след влизането в сила на измененията. Така билбордовете остават, но ще бъдат преместени на безопасно разстояние - 14 метра за автомагистралите и 8 метра за първокласните пътища.

Около 5 милиона лева годишно получава от билбордовете и рекламните съоръжения Агенция „Пътна инфраструктура”. Лазаров обясни, че в момента разполагането на билбордовете подлежи на разрешителен режим, като разрешението е безсрочно. Ще бъде въведен обаче петгодишен срок, след изтичането на който ще се провежда явен търг с открита процедура за отдаването им.

Според опозицията поправката в Закона за пътищата, свързана с рекламните билбордове край магистралите, може да се приеме за лобистка. Бившият транспортен министър от кабинета на Тройната коалиция Петър Мутафчиев каза, че вносителите променили текста между двете четения и сега всички вече подадени искания за изграждане на такива обекти край магистралите, ще бъдат разгледани по досегашните правила.