Парламентът не прие да се отдават на концесия само жп линиите - втора категория, публична държавна собственост. Предложението беше направено от депутатите Георги Свиленски, Димитър Горов и Георги Търновалийски от "БСП лява България" в Закона за железопътния транспорт и отхвърлено на второ четене с 21 гласа "за", 19 "против" и 33 въздържали се.

Народните представители приеха на концесия да могат да се отдават всички жп линии.

Таксите за пакета за минимален достъп и за достъп до железопътната инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения, се определят на равнището на преките разходи, направени за извършването на влаковата услуга, решиха депутатите.

Разписанията на автобусите няма да се координират с разписанията на влаковете

Отхвърлено беше и предложението на Георги Свиленски разписанията на автобусните линии от републиканската и областните транспортни схеми да се координират с разписанията на бързите и пътническите влакове с цел постигане на интермодалност и недопускане на нелоялна конкуренция.

Клавдия Григорова-Ганчева от ГЕРБ посочи, че текстовете за изготвянето на графика на влаковете се съдържат в наредба и не следва да бъдат пренасяни в закона.

Димитър Байрактаров изрази подкрепата на Патриотичния фронт за предложението на Свиленски за координиране на разписанието. "ЖП-то страда от липса на скорост, но като му отнемем и пътниците, ще трябва да го закрием", коментира той.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" се ръководи и представлява от изпълнителен директор, който се назначава от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията след съгласуване с министър-председателя, решиха още депутатите.

С промените в закона се утвърждава независимостта на регулаторния орган и се разширяват неговите правомощия с цел гарантиране на ефикасно управление и справедливо и недискриминационно използване на железопътната инфраструктура.

Въвеждат се изискванията на европейска директива, която поставя разграничение между предоставянето на транспортни услуги и експлоатацията на обслужващи съоръжения.

Измененията въвеждат в българското законодателство и липсваща разпоредба за използване на електронна товарителница при железопътен превоз на товари.
Гласуването на измененията в Закона за железопътния транспорт на второ четене ще продължи утре.

В същото време ЕК поиска от България да транспонира в националното си законодателство директива за създаване на единно европейско железопътно пространство. Изискването се отнася и до още шест държави - Германия, Гърция, Латвия, Люксембург, Румъния и Чешката република.

В Директивата се съдържат основните разпоредби за отварянето на пазара в сектора на железопътния транспорт.

С нея се установяват правилата за управление на железопътната инфраструктура и дейностите в областта на железопътния транспорт, критериите за лицензиране на железопътни предприятия, принципите и процедурите за определяне и събиране на инфраструктурни такси и за разпределяне на инфраструктурния капацитет, както и за упражняване на регулаторен надзор.

Държавите членки трябваше да въведат в сила мерките, необходими за привеждане в съответствие с Директивата, в срок до 16 юни 2015 г. На 22 юли 2015 г. Европейската комисия изпрати официално уведомително писмо на няколко държави членки.

Досега посочените по-горе седем държави членки не са уведомили Комисията, че са предприели някакви мерки. Ако в срок до два месеца те не изпратят информация за предприетите мерки, Комисията може да сезира Съда на ЕС.