Държавно предприятие ще изгради тол системата за платените пътища у нас.

Въвеждането ѝ буксува почти две години, заради непрекъснато оспорване на обществената поръчка за изграждането ѝ.

Пътната агенция очаква срещу инвестиция от 200 млн. лв. новата система да увеличи приходите за ремонт на пътища в хазната до 1 млрд. лв. годишно.

Системата ще следи трафикът по 12 хил. километра магистрали, първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища в България.

Тя ще заработи в края на следващата година.

Тол системата ще таксува тежкотоварните превозни средства на база изминатите километри. Но е и начин да се въведе така наречените електронни винетки. Тогава потребителят ще плаща на база изминато разстояние, а не фиксирана такса за време.

Снимка: bTV

Всяко превозно средство ще бъде снабдено със специален предавател, а сателит и комуникационни арки ще засичат точно изминатото разстояние по пътищата.
Така се въвежда принципът че плаща този, който ползва. Най-скъпо ще плащат тежкотоварните камиони, които и най-много амортизират пътищата.

Таксуването на превозните средства обичайно е онлайн с дебитни и кредитни карти или със закупуването на еднократни или абонаментни талони от бензиностанциите.

Снимка: bTV

Ще има различно таксуване за различните видове пътища. В пиковите часове ще е по-скъпо.

„Ако искаш в петък от София за Бургас да пътуваш в пиков час – 2-3 пъти по-скъпо, на база на ценообразуване на решение на Министерския съвет и съответно всеки собственик на камион, един собственик на фирма транспортна ще си прави икономически анализ”, каза министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Министърът предупреди, че държавата ще съди за пропуснати ползи всички фирми, които умишлено бавят и оспорват процедурите.

Парите за тол системата ще дойдат от бюджета. Пътната агенция първоначално искаше, системата да се изгради за сметка на фирмите изпълнители, а те да получат плащания на траншове, но едва след като се докаже, че системата работи и е успешна.