Само за едно десетилетие учениците в професионалните гимназии са намалели с 1/4, а 60 училища са били закрити. Една от основните прични за тази тенденция е липсата на връзка между образованието и бизнеса. Например заършилите гимназия за шлосери не знаят къде биха работили. Освен това липсва връзка между средното и висше техническо образование.
В университетите не се признават специализираните предмети от професионалните гимназии. Технологичното училище Електронни системи към Техническия университет в София е едно от изключенията у нас. То е създадено като звено към ТУ и там съществува тази последовстелност. Министерството на образованието мисли за промени точно в тази посока.
12-класникът Божидар е сред все по-малкото специалисти по железопътен транспорт, които завършват гимназията. Не се притеснява от катастрофалното състояние на железниците през последните години. „Сега е така, а след 5 години може да е точно обратното”, казва той.
Учениците, които мислят като него, са все по-малко. За последните 10 години броят им е намалял 3 пъти. Много от тях идват от социално слаби семейства и искат да научат занаят.
Държавата ще стимулира професионалното обучение чрез въвеждането на т.нар. дуална система на обучение - учене чрез работа. Бизнесът и държавата ще се споразумяват за броя и вида на необходимите специалисти.
От следващата учебна година се въвеждат конкретни изисквания за знанията и уменията на различните професии. Ще се осигури приемственост между образованието в професионалната гимназия и в университетите.
„Мечтая си да започна може би като дежурен ръководител на някоя гара, след което да прерасна като началник гара и така по стълбицата на йерархията да се издигам и може би да стигна до министесркото кресло”, надява се зрелостникът Божидар.
В момента, обаче, ако Божидар бъде приет във висшето транспортно училище, ще започне да учи всички предмети от А и Б. Докато течеше дискусията за бъдещето на професионалните гимназии на кръгла маса в Министерския съвет, Съюзът на учениците изптари писмо до медиите, в което призова за повече практика и по-малко теория в училищата. Оплакват се, че ги карат да зубрят, а учителите не повишават своята компетенстост години наред.
Организацията настоява още стипендиите да са поне 15% от минималната заплата, както и за легална възможност за стаж в публични институции на ученици, които са навършили 16 г., фиксиране на 10% квота в учителския състав на всяко училище за млади учители под 35-годишна възраст. Сега в страната само 3% от учителите са под 29-годишна възраст.