Държавата с намерение за промяна в мерките за компенсация срещу скъпите горива.
От 1 януари спира отстъпката от 25 стотинки за литър гориво. Вместо нея служебният министър на икономиката Никола Стоянов предлага ваучери за градския транспорт. Освен това, по думите му, предстои да бъде създаден специален фонд. С парите от него ще се подпомага бизнесът, а също и най-бедните – хората с доходи под 1000 лева.
Както е известно, с актуализацията на бюджета за тази година през лятото депутатите приеха отстъпката от 25 стотинки за литър обикновен бензин или дизел за шофьорите, като тя трябваше да действа до изчерпване на отпуснатите 150 милиона лева.
По-късно с решение на Министерския съвет бяха отпуснати още 38 милиона за обезпечаване на компенсацията до края на календарната година.
Костадин е от хората, които виждат ползите от отстъпката от 25 стотинки и редовно се възползва от нея.
„Всяка стотинка по-надолу е добре дошла. Разбира се, че помагаше, но като спре какво да правим?“, казва Костадин.
В предаването на bTV "Защо, г-н Министър" Никола Стоянов заяви, че се работи по схема за подпомагане и през следващата година, но тя няма да бъде за горива.
„От данъците на всички хора, независимо дали те имат или нямат автомобили, се финансира „Лукойл“ на практика. С приемането на тази мярка цените се покачиха с повече от 30 ст. на горивата“, заяви Никола Стоянов.
На същото мнение е и председателят на Асоциацията на българските търговци, производители и вносители на горива.
„Социален ефект нямаше никакъв от тази отстъпка. Най-печеливши бяха хората, които имат най-много средства за харчене на горива“, отбеляза Димитър Хаджидимитров от Асоциацията на българските търговци, производители и вносители на горива.
Министърът на икономиката обясни, че предстои създаването на фонд, който да подпомага бизнеса и най-бедните. А парите трябва да дойдат от планирания данък върху свръхпечалбите от дружествата в сектор горива.
„Първо да е за най-уязвимите групи с доходи до 1000 лева, второ да не е компенсация на горивата, тъй като много от тези хора дори нямат леки автомобили, те няма да получат помощ. Напротив, в духа на зелената сделка и зеления преход, да се стимулира общественият транспорт“, допълни служебният министър на икономиката Никола Стоянов.
Целта е промените да влязат в сила още от 1 януари.